Skal bygge nye kasser til min bikube og det ville passe perfekt å lage av en 18mm tykk limtreplate. Men tåler den å stå utendørs?? Jeg skal male hele kuben med linoljemaling 2 lag fortynnet og 2 lag ufortynnet. Det blir vanskelig å lime sammen planker til dette, og de kassene som finnes å kjøpe ferdige passer ikke mine kuber.

J JGS85 skrev:
Skal bygge nye kasser til min bikube og det ville passet perfekt å lage av en 18mm tykk limtreplate.
Men tåler den å stå utendørs??
Jeg kommer til å male hele kuben med Linoljefarge, 2 lag fortynnet og 2 lag ufortynnet.
Det blir kronglete å lime sammen planker til dette og de kassene som finnes å kjøpe ferdige passer ikke mine kuber.
Hvordan gikk det? Jeg lurer også på hvordan limfogsplater fungerer utendørs, de såkalte hobbyskjøtene er jo limt med interiørlim så ubehandlet fungerer det nok dårlig. Men hvordan er det OM de er skikkelig malt f.eks. med akrylatsystem og er laget av gran?

Sist redigert:
Bump!

Jeg har gitt opp med limtre utendørs der det utsettes for fukt, det holder ikke. Ikke ved havet på vestkysten i alle fall. Jeg har limtre i fôrbrettene på innglassingen, de har begynt å råtne allerede etter noen år til tross for bra fuktsikring. De råtnet i praksis innenfra og ut...

Nå skal jeg prøve å finne vanlige fôrbrett av tilstrekkelig grove dimensjoner i stedet, men det er nok mislykket. Man må nok oppfinne noe, jeg tenker på to parallelle brett som skjæres på skrå med fall utover der de ligger mot hverandre. Kortere tid vil det nok ikke holde i alle fall...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.