Har tatt vare på et knippe limtrebjelker (helt nye) som var på vei til søppelfyllinga. Jeg hadde nemlig tenkt å bygge en vedfyrt badstue på gården og tenkte at disse kan komme godt til nytte.

Når jeg ser på den "lille" haugen og regner litt, så ser jeg at jeg har så pass mye at det ville rekke til å "tømre" badstuen.

Mitt spørsmål, kan man TØMRE med limtrebjelker? Tenkte at det ville bli skikkelig stilig om man kunne gjøre det med ekte knuter og alt.

Ja, rent økonomisk også, når jeg allerede har alle bjelkene på plass.

Høres det idiotisk ut eller ville det funke? Har søkt på nettet og ikke sett noen som har gjort det, men det føles som man kunne få en solid hytte/badstue av disse bjelkene.

Takk for svar, gjerne om noen har en lenke til en side.

MvH

Jagger

Klart at du kan lafte med bjelkene.
Det ligner det som mange produsenter av tømmerhytter gjør, de har også limt tømmer.

Men er det ikke mer økonomisk å selge bjelkene? Mange som trenger limtre til sine hus.

Jeg har solgt de som går, jeg tok rede på de som ble igjen. Tror jeg "mettet markedet" i vår lille by.

Vurderte også å ta en sirkelsag og skråkappe kantene litt så de blir mer like tømmer. Deretter maler man dem typ Falurød.

Må man ha noe isolasjon/drev mellom bjelkene tror dere? Tenkte at man kanskje ikke trengte det da de jo er helt rette og glatte.

Takk for svaret.

Jagger

Jeg ville nok drevet litt uansett. Tre er jo et levende materiale så litt kommer det nok til å bevege seg likevel på sikt.

takk for raske svar.

Noen som vet om det finnes en side der man ser hvordan man tømrer?

Typ, "Steg for steg" liksom.

Jagger

Slamfarge (falurød) pleier kun anbefales på uhøvlet virke. Fungerer nok ikke på limtre.

malt trykkimpregnert med falurød, og det ser ut til å gå bra. man må være litt nøye med å fortynne det første strøket.

Jeg får nok avvike litt fra de øvrige småhusene (som alle er malt med Falurødfarge) og male i "Falurødliknende" oljefarge helt enkelt.

MvH

Jagger

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.