Hei alle sammen! Profesjonelle byggere og amatører!
Vi tenkte å sette inn et nytt kjøkken og i med dette fjerne en vegg på 320 cm. Huset vi bor i er et teglhus fra 65´. Det er 8 meter bredt og 12 meter langt. Vinden er en kaldvind med "træribber" som går i mønet samt ribber som går på tvers. Vet ikke hvordan man uttrykker seg fagmessig. Den veggen vi vurderer å fjerne grenser til vår nåværende stue og ifølge tegningen skulle den være bærende. Det står på tegningen "lik som underetasjen". Altså det eneste som forteller at veggen er bærende ifølge de tegninger vi har. Veggen i seg selv er 8 cm. Jeg snakket med en fyr på en byggfirma, og han sa at ytterveggene (teglet) i seg selv er den bærende konstruksjonen og at jeg i prinsippet kunne rive alle vegger innendørs. Jeg selv hadde en limtrebjelke som alternativ, men han mente at det var unødvendig siden takstolene med all sikkerhet støtter seg mot ytterveggene, stemmer dette? De hviler riktig nok mot teglveggen, men er det nok? :-[
Vi tenkte å sette inn et nytt kjøkken og i med dette fjerne en vegg på 320 cm. Huset vi bor i er et teglhus fra 65´. Det er 8 meter bredt og 12 meter langt. Vinden er en kaldvind med "træribber" som går i mønet samt ribber som går på tvers. Vet ikke hvordan man uttrykker seg fagmessig. Den veggen vi vurderer å fjerne grenser til vår nåværende stue og ifølge tegningen skulle den være bærende. Det står på tegningen "lik som underetasjen". Altså det eneste som forteller at veggen er bærende ifølge de tegninger vi har. Veggen i seg selv er 8 cm. Jeg snakket med en fyr på en byggfirma, og han sa at ytterveggene (teglet) i seg selv er den bærende konstruksjonen og at jeg i prinsippet kunne rive alle vegger innendørs. Jeg selv hadde en limtrebjelke som alternativ, men han mente at det var unødvendig siden takstolene med all sikkerhet støtter seg mot ytterveggene, stemmer dette? De hviler riktig nok mot teglveggen, men er det nok? :-[
Medlem
· stockholm
· 483 innlegg
kommer an på hvordan takstolene er spantstaget... det kan jo være sånn at de er staget oppå veggen
Kontakt en byggekonstruktør som kan se på tegningene og eventuelt på stedet og deretter gi deg råd om hva du kan gjøre. På den måten får en forsikret fagperson ansvaret for at det hele vil holde. Å la en snekker "mening" på stedet er ingen sikker løsning. Han kan ikke ta hensyn til snø- og vindlast osv. Dessuten er det jo tvilsomt om han vil stå for sitt ord hvis takstolene begynner å sette seg........
Moderator
· Stockholm
· 57 844 innlegg
Om det står på tegningen at veggen er bærende så må du (sannsynligvis) i det minste gjøre en byggemelding, og i den situasjonen vil du nok trenge å ha en uttalelse fra en konstruktør om at veggen ikke er bærende. Alternativt en konstruksjonstegning på hvordan du tenker å forsterke. Også en slik tegning må kompletteres med fasthetsberegninger. Er ganske overbevist om at det ikke holder å si "limbjelken burde holde". Skaff en konstruktør som regner på det.
Klikk her for å svare