Vi bygger et drivhus og har støpt og murt opp grunn i henhold til kunstens regler. ca 10+2 m langt (Den første delen 10 m er drivhus og deretter 2 m lager) og 4,5 m bredt.
Taket vil være herdet glass ca 3-4 mm tykt.
Men jeg er usikker på dimensjonen av mønebjelken. Det er et ganske lett tak (tror alt glass veier ca 300-400 kg) med ca 33 graders helling (så eventuell snø vil skli av, har ikke ligget snø her en dag de siste 5 årene heller for den del) Jeg har sjekket litt tabeller men da får jeg astronomisk grove limtredragere for å klare 10m spennvidde.
Noen som tør seg på en gjetning på en limtredrager å bruke? Helst uten søyle på midten av drivhuset, men i nødstilfelle setter vi en søyle i midten.
Takk for litt hjelp og oppmuntring da vi er litt fastlåst på punktet limtre akkurat nå.
Taket vil være herdet glass ca 3-4 mm tykt.
Men jeg er usikker på dimensjonen av mønebjelken. Det er et ganske lett tak (tror alt glass veier ca 300-400 kg) med ca 33 graders helling (så eventuell snø vil skli av, har ikke ligget snø her en dag de siste 5 årene heller for den del) Jeg har sjekket litt tabeller men da får jeg astronomisk grove limtredragere for å klare 10m spennvidde.
Noen som tør seg på en gjetning på en limtredrager å bruke? Helst uten søyle på midten av drivhuset, men i nødstilfelle setter vi en søyle i midten.
Takk for litt hjelp og oppmuntring da vi er litt fastlåst på punktet limtre akkurat nå.
Hei,
Om vi antar at glasset veier 10 kg/m2 (googlet fram 2,5 kg/m2 og mm, rett meg om det er feil
) og så kommer det vel i tillegg en aluprofil eller lignende for å feste glasset i samt at du kanskje vil henge noe i bjelken. Om vi da forestiller oss 25kg/m2 for taket, får vi ca. 60 kg/m på limtresbjelken.
Dette klarer en 315x90 (GL30c) f.eks. med god margin, men problemet som jeg ser det blir nedbøyningen siden jeg tror drivhus havner i klimaklasse 3 - hvilket er ganske ugunstig sammenlignet med klimaklasse 2. Glass er jo ikke kjent for å tåle for store deformasjoner, så det er viktig at den klarer svikten hos limtresbjelken - finnes det noe i et produktblad eller lignende for glasstaket som sier hva det tåler?
En 405x90 ville gi ca. 2 cm nedbøyning på kort tid (som kunne bygges bort) - på lang sikt øker denne til ca. 3 cm, hvilket er rundt L/300, som pleier å være en vanlig rettesnor, men det er jo for tak som ikke er følsomme for deformasjoner.
Så spørsmålet er hva glasset kan tåle.
Har nå regnet med bare permanent last, hvilket jo selvfølgelig er gunstig.
Om vi antar at glasset veier 10 kg/m2 (googlet fram 2,5 kg/m2 og mm, rett meg om det er feil
Dette klarer en 315x90 (GL30c) f.eks. med god margin, men problemet som jeg ser det blir nedbøyningen siden jeg tror drivhus havner i klimaklasse 3 - hvilket er ganske ugunstig sammenlignet med klimaklasse 2. Glass er jo ikke kjent for å tåle for store deformasjoner, så det er viktig at den klarer svikten hos limtresbjelken - finnes det noe i et produktblad eller lignende for glasstaket som sier hva det tåler?
En 405x90 ville gi ca. 2 cm nedbøyning på kort tid (som kunne bygges bort) - på lang sikt øker denne til ca. 3 cm, hvilket er rundt L/300, som pleier å være en vanlig rettesnor, men det er jo for tak som ikke er følsomme for deformasjoner.
Så spørsmålet er hva glasset kan tåle.
Har nå regnet med bare permanent last, hvilket jo selvfølgelig er gunstig.
Det er null data på glassene. Kjøp av noe restparti på Finn.no. Herdet glass ca 50x70 cm. Vekten på ca 10 kg/m2 høres ganske riktig ut.
Tanken er å sette opp lekter festet i mønebjelken og helle ned mot veggene. Lektene tenker jeg typ 45X95 eller 45x120. Så vet vi ikke ennå hvordan glassene skal festes, men med en liste eller med kitt.
Vi ser på 360x90 eller 404x90 akkurat nå. Nedbøyningen er klart et problem, spesielt hvis det endres med tiden...
Tanken er å sette opp lekter festet i mønebjelken og helle ned mot veggene. Lektene tenker jeg typ 45X95 eller 45x120. Så vet vi ikke ennå hvordan glassene skal festes, men med en liste eller med kitt.
Vi ser på 360x90 eller 404x90 akkurat nå. Nedbøyningen er klart et problem, spesielt hvis det endres med tiden...
Sist redigert:
Reglene avhenger så klart av avstanden mellom, men antar vi cc1200 så oppfyller 45x120 omtrent samme nedbøyningskrav - men da har jeg ikke med noen normalkraft, men det finnes mulighet til å ta litt der også om det er så (4 kN).
Hvordan skal drivhuset stabiliseres?
Hvordan skal drivhuset stabiliseres?
Har målt glassene til taket nå og de er 100x56 cm. Regelen tenkte jeg å sette med cc 60 og så legge glassene på dem. 3 stk i "høyden". Kanskje kan man bruke 70x70 også for å få bedre anleggsflate å legge glasset på. De vil jo ikke bære mye vekt, jeg er mest bekymret for innfestingen av glassene på den delen, men det er senere og får nok løses på stedet.
Jeg har vurdert å sette en kryssforbindelse i hver takhalvdel for stabiliteten. Kanskje med vaier. Samme sak langs langsiden kanskje.
Men om man skulle bruke en 360x90 eller 405x90 limtre så synes ikke du at det høres sprøtt ut med 10 m spennvidde?
Jeg har vurdert å sette en kryssforbindelse i hver takhalvdel for stabiliteten. Kanskje med vaier. Samme sak langs langsiden kanskje.
Men om man skulle bruke en 360x90 eller 405x90 limtre så synes ikke du at det høres sprøtt ut med 10 m spennvidde?
Hadde glemt å ta med vinkelen når jeg regnet 45x120 så regnet jeg med for kort bjelke, men med cc600 fungerer de likevel (og kan da ta 3 kN i trykk). 70x70 fungerer dog ikke å erstatte med - da må du bruke doble 45x95 (doble 70x70 fungerer heller ikke).
Ja, med den belastningen som er antatt så er det ikke noe problem - hadde valgt 405x90. Det kommer til å holde, men spørsmålstegnet er fortsatt nedbøyningen og hvor følsomt glasset kan være (samt om det blir så ”ille” som klimaklasse 3). Har ingen direkte erfaring av noen retningslinje hverken for drivhus eller glasset, kanskje noen andre som vet?
Wire høres smidig ut, tenker at det er viktig å få til innfestingen så de ikke løsner ved hard vind og kan spennes opp nok så det blir stivt. Wire kan jo bare ta strekkraft, så i det tilfellet skulle jeg tro det blir større trykkraft i takbjelkene enn om det går an å bruke stag (som både kan ta trykk og strekk).
Har ikke regnet på hvor stor kraft vinden kan tenkes å resultere i, avhenger jo også av vegghøyde, sted og omkringliggende terreng - men har ikke riktig mulighet til å se på den biten.
Ja, med den belastningen som er antatt så er det ikke noe problem - hadde valgt 405x90. Det kommer til å holde, men spørsmålstegnet er fortsatt nedbøyningen og hvor følsomt glasset kan være (samt om det blir så ”ille” som klimaklasse 3). Har ingen direkte erfaring av noen retningslinje hverken for drivhus eller glasset, kanskje noen andre som vet?
Wire høres smidig ut, tenker at det er viktig å få til innfestingen så de ikke løsner ved hard vind og kan spennes opp nok så det blir stivt. Wire kan jo bare ta strekkraft, så i det tilfellet skulle jeg tro det blir større trykkraft i takbjelkene enn om det går an å bruke stag (som både kan ta trykk og strekk).
Har ikke regnet på hvor stor kraft vinden kan tenkes å resultere i, avhenger jo også av vegghøyde, sted og omkringliggende terreng - men har ikke riktig mulighet til å se på den biten.
Blåsende er det! Ligger ved vestkysten og åpent.
Når vi likevel holder på med å dimensjonere bjelker, så er jo den andre berlineren overliggeren på veggene langsiden. Der er glassene 1200mm brede. Med stående stendere 120*95. Holder det også med overligger på 120 eller bør man gå opp en størrelse på den? Har for eksempel 170mm hjemme. (Blir bare så klumpete ved takfoten med den...)
Når vi likevel holder på med å dimensjonere bjelker, så er jo den andre berlineren overliggeren på veggene langsiden. Der er glassene 1200mm brede. Med stående stendere 120*95. Holder det også med overligger på 120 eller bør man gå opp en størrelse på den? Har for eksempel 170mm hjemme. (Blir bare så klumpete ved takfoten med den...)
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg kan nok mene at man bør være ganske streng når det kommer til nedbøyningen av så lange bjelker. L/300 på 10m er likevel nærmere 33mm, noe som også vil være tydelig. Jeg ville begrense nedbøyningen til ~15mm, da blir vinkelendringen så liten at man ikke trenger å bekymre seg for glasset. Som nevnt vil det bli groteske dimensjoner derfor ville jeg anbefale et bæringspunkt midt på bjelken. Da trenger man knapt å kontrollere nedbøyningen. Bæringspunktet kan for eksempel være en søyle ned til bakken. Vil man ikke ha en søyle i veien kan man løse det med en type rammekonstruksjon.
Må dessverre revidere min limtrebjelke, la merke til nå at jeg har glemt å endre tilbake til klimaklasse 3 når jeg sammenlignet resultat (ikke lett å kjøre Excel via mobilen
)
For L/300 kreves en 115x450 (90x405 var for klimaklasse 2).
For å begrense til 15 mm på lang sikt så er det 115x630 som kreves, temmelig kraftig med andre ord!
En støtte av noe slag er nok ingen dum idé.
For L/300 kreves en 115x450 (90x405 var for klimaklasse 2).
For å begrense til 15 mm på lang sikt så er det 115x630 som kreves, temmelig kraftig med andre ord!
En støtte av noe slag er nok ingen dum idé.
Ja 115x630 var hva jeg hadde fått fram i tabell. Virket astronomisk grovt og jeg håpet det var basert på tyngre tak.
Det må nok bli en søyle på midten...
Mitt andre spørsmål i forbindelse med dette var den øvre bæringen på sideveggene. Tanken er å sette en 170x45 regel der. Stolpene står da med cc 1240mm. rimelig?
Når det gjelder andre spørsmål, er det ved kysten men ikke i sjøsprøyt eller lignende, et godt stykke ned til havet. Men vindfullt. ;-/
Sideveggene står på en mur 60 cm høy, og kjørehøyden blir ca 2300mm. Mønehøyde ca 3800mm.
Huset vil stå med gavlen i den mest vindutsatte retningen.
Det må nok bli en søyle på midten...
Mitt andre spørsmål i forbindelse med dette var den øvre bæringen på sideveggene. Tanken er å sette en 170x45 regel der. Stolpene står da med cc 1240mm. rimelig?
Når det gjelder andre spørsmål, er det ved kysten men ikke i sjøsprøyt eller lignende, et godt stykke ned til havet. Men vindfullt. ;-/
Sideveggene står på en mur 60 cm høy, og kjørehøyden blir ca 2300mm. Mønehøyde ca 3800mm.
Huset vil stå med gavlen i den mest vindutsatte retningen.
Håper noen andre kan uttale seg angående overliggeren, har vanskelig for å uttale meg om den uten en større innsats (ikke dimensjonert før). Men har for meg at man pleier å sette en stolpe der bjelkene fra taket lander, men kan jo være greit i dette tilfelle med tanke på at det er ganske lite last.
Den liggende bjelken vil jo være med på å ta hånd om vinden, men den samarbeider jo med både taket og veggen ellers, så kanskje kan det være greit. Våger imidlertid ikke å gi noe ok der - så håper noen andre også kan bistå med det.
Lykke til med byggeriet!
Den liggende bjelken vil jo være med på å ta hånd om vinden, men den samarbeider jo med både taket og veggen ellers, så kanskje kan det være greit. Våger imidlertid ikke å gi noe ok der - så håper noen andre også kan bistå med det.
Lykke til med byggeriet!
Ja stort takk for det jeg fikk, det gav støtte til et par beslutninger. Vi kommer til å kjøre med 170mm bjelke i veggen. Deretter vil vi stagge opp på alle steder som går. Gavlene og stolpen får ta det meste av lasten fra taket tenker jeg. Så det skal nok bli bra til slutt...
Hei.
Jeg holder på å tegne på et nesten identisk byggverk (10x5m)
og har også kommet fram til at det ble latterlig kraftig bjelke med 10m spenn.
Så det blir vel en stolpe i midten.
Har du vurdert hvor mye takkonstruksjonen vil presse veggene utover? Jeg hadde tanker om å spenne wire mellom veggene.
Har du fått til noen tegning som du vil dele med deg? skal begynne å tegne konstruksjon i morgen.
Jeg holder på å tegne på et nesten identisk byggverk (10x5m)
Så det blir vel en stolpe i midten.
Har du vurdert hvor mye takkonstruksjonen vil presse veggene utover? Jeg hadde tanker om å spenne wire mellom veggene.
Har du fått til noen tegning som du vil dele med deg? skal begynne å tegne konstruksjon i morgen.