Jeg holder på å bygge et hus.

Huset er 7 meter bredt og et 1,5-plans hus. Mellombjelkelaget er 220mm med innfelt limtrebjelke midt i for mer stivhet i gulvet. Bjelken er 270*115.

På den ene gavlen hviler bjelken på en limtrestolpe i veggen, men på den andre gavlen har vi et vindusparti, så lasten tas opp via en annen bjelke over partiet. Den bjelken er 90*315. 270*115 bjelken kan ikke stå ovenpå 315 bjelken, men kommer i samme høyde, så den trenger å festes med balksko eller gode beslag.

Nå til mitt spørsmål: hvor kjøper man kraftige beslag for slikt, eller hvordan løser man sammenføyningen av disse to?

Takk for tips, mvh Fredrik

Er 115x270-bjelken 7m lang? Det høres litt langt ut isåfall.
Viktig ved innfestningen til bjelken i gavlen er at innfestningen holder i bjelken fra å vri seg. Finnes det ikke mulighet til å få inn en H-profil der du kan legge den opp på underflensen?

Om huset er 7 m bredt, hvor langt er det? Altså, hvor lang er spennvidden til limtrebjelken? Om bjelken 115x270 skal erstatte en hjertemur er dimensjonen altfor spinkel. Det er noe som ikke stemmer, eventuelt bare i beskrivelsen. Denne typen problemer skal man dog ikke oppleve når man bygger nytt. Det beste er å ta et steg tilbake og tenke om. Man må ha en klar idé om den bærende konstruksjonen før man går inn på detaljer.

Jeg brukte.
Konstruksjonsskrue Essve Et-T 8,2X220mm
Når jeg monterte mine limtrebjelker mot hverandre, brukte jeg ikke et eneste beslag eller bjelkesko.
Det er viktig å skru i skrå vinkel slik at skruen passerer så mange årringer som mulig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.