Som overskriften sier har jeg altså klart å lime en papirremse med vanlig tapetlim uten å tenke over det.
Jeg merket at remsen boblet seg litt på noen enkelte steder på veggen. Jeg tenkte at jeg kanskje var litt slurvete med å trykke fast remsen i limet, så i taket skulle jeg virkelig være ordentlig nøye! Og det var jeg, ingen bobler etter sparkelen der.
Så var jeg nede i kjelleren og reagerte på en bøtte jeg hadde satt bort for å brukes, da jeg gjorde det i det første rommet jeg renoverte: "våtrumslim"... sukk! Som om ikke det var nok, klarte jeg å få tak i 2 år gammelt tapetlim. Nåvel. Så nå etter andre malingen at jeg kan ane midten av remsen på ett sted i taket.
Jeg kan leve med denne feilen, jeg har tross alt ikke sparklet perfekt i resten av taket selv om jeg har prøvd.
MEN... jeg forstår at man skal bruke våtrumslim for at det ikke skal boble seg når man tilfører fukt i form av sparkel, og tydeligvis også maling oppå sparkelen - kan det derimot skje noe annet enn at det bobler seg i løpet av denne perioden? Altså, risikerer jeg noe annet når malingen har tørket? Større risiko for sprekker eller annet?
Jeg bruker vanlig tre/papirlim. Veldig sterkt og enkelt å påføre, tørker raskt og lytter ikke når man sparkler.
Bruker en pensel for å påføre. Deretter en klut for å trykke inn remsen/dra ut limet.
Ikke tenkt tanken å bruke trelim, faktisk! Kanskje noe å teste til neste rom.
Ellers var det omtrent så jeg gjorde det, selv om jeg brukte sparkelen flittig etter jeg så at det hadde boblet seg på veggen.
1977bjorn skrev:
Jeg prøvde selv forskjellige typer sparkel samt våtromslim og det boblet likevel
Så ille altså? Jeg brukte Biltemas våtromslim i stuen, der boblet ikke remsene seg. Jeg var ganske nøye med sparkelen også nå i soverommet, men... Ærlig talt er jeg jo ytterst tvilende til at jeg hadde utbedret noe uansett hva dere sa når jeg tenker meg om… vet ikke engang hvor jeg skulle begynt for å rive ned sparkel og remser.
For å motvirke sprekkdannelse er det svært viktig at det finnes passende sparkel bak remsen mellom platene. Uten sparkel er det svært sannsynlig at papirremsen vil bule ut hvis treet bak platene sveller og krymper. Det finnes liksom ingenting som holder igjen. Hvorfor bry seg med forskjellige lim for å feste en papirrems når det er så enkelt å legge remsen i sparkel som man bør?
Hvorfor pille med forskjellige lim for å feste en pappremse når det er så enkelt å legge remsen i sparkel som man bør?
fordi det ikke er enkelt for amatøren å sparkel inn remsen OG det er ikke en måte man bør gjøre det, det blir like bra eller bedre å lime, men det tar lengre tid.
limer man ifølge anvisning er det i prinsippet umulig å mislykkes.
for at det ikke er enkelt for amatøren å sparkle inn remsen OG det er ikke slik man bør gjøre, det blir like bra eller bedre å lime, men det tar lengre tid.
limer man i henhold til anvisning er det i prinsippet umulig å mislykkes.
Hvilken anvisning. Ser du på 5-minuts craft?
Jeg tar gjerne del av kilden til at man ikke bør legge papirremsen i sparkel og at det blir bedre med lim.
Kan ikke si noe om tapetklister til papirremse som tråden handler om men... Et sparkel beregnet for skjøtsparkling er mye enklere å bruke, bobler mindre, enn f.eks. Beckers medium allround sparkel som jeg opplever som altfor tørt. Dette er min erfaring i alle fall.
Kan ikke si noe om tapetlim for papirremse som tråden handler om men... Et sparkel beregnet for skjøtsparkling er mye enklere å bruke, bobler mindre, enn f.eks. Beckers medium allround sparkel som jeg opplever altfor tørt. Dette er min erfaring i alle fall.
det var nok akkurat det sparklet jeg hadde problemer med, også finsparklet…
For å motvirke sprekkdannelse er det veldig viktig at det finnes egnet sparkel bak stripen mellom platene. Uten sparkel er det veldig sannsynlig at papirstripen vil bule ut hvis treverket bak platene sveller og krymper. Det er liksom ingenting som holder igjen. Hvorfor tukle med forskjellige lim for å feste en papirstrimmel når det er så enkelt å legge stripen i sparkel som man bør?
Det går såklart raskere å sette papirstripen i forbindelse med sparkling, min oppfatning er at det er lettere å gjøre feil. Ironisk nok gjorde jeg jo feil med limingen også, så...
Du spør om kilden til Mathias' påstand, men har du en kilde på ditt påstand om at det skulle bli verre å lime papirstripen? Jeg sier ikke at det ikke er så, jeg ser bare ikke hvorfor det skulle bli dårligere (forutsatt at man gjør rett) å lime? Man sparkler jo oppå uansett, burde ikke styrken bli den samme?
losskägg skrev:
enn f.eks. Beckers medium allround sparkel som jeg opplever altfor tørrt. Dette er min erfaring i alle fall.
Det er Beckers Medium jeg har brukt, kan se hvordan det ikke fungerer bra å sparkle stripen med, føles ganske tørt som du sier.
Jeg fikk problemer da jeg limte. Feilen jeg gjorde var å ikke først sparkle sprekken. Limte direkte. Ved liming er vel følgende momenter korrekte
Sparkle - la Tørke
Slipe
Lime
Sparkle
de skårne skjøtene gjorde jeg sånn og der fikk jeg ikke problemer i det hele tatt.
har man rett sparkel så er det ikke vanskelig å se tidsbesparelsen i å gjøre alt i ett moment…
Jeg dykket dypt i dette før jeg sparklet mine vegger/tak. Begge metoder er korrekte og ingen av dem er feil. Har ingen kilde på det nå, dere får bare stole på meg rett og slett
som amatør trodde jeg at det bare var å gå og kjøpe et dyrt sparkel så skulle det fungere å legge vått i vått, men det var det ikke.
til ts; om det ikke bobler etter sparkling maling så er det rolig
Hvilken anvisning. Ser du på 5-minutters craft?
Jeg tar gjerne del av kilden til at man ikke bør legge pappremsen i sparkel og at det blir bedre med lim
5-minutters craft. Hva er det?
Jeg leser bransjereglene fra ybg.
Jeg har ikke sagt at man ikke bør legge pappremsen i sparkel. Jeg har sagt at det blir bedre om du limer. Det har hele tiden fremgått i Ybg at de mest utsatte skjøtene skal limes.