Hei,
Jeg bygger en trapp til et loft. I vangene har jeg frest ut cirka 10mm dype spor for trinnene. Tanken var at jeg skulle lime trinnene på plass og i tillegg skru gjennom vangene og inn i trinnene. Nå føles det som at det kanskje holder med å lime. Det ser jo penere ut. Tror dere det holder? Jeg har ingen erfaringer med verken finere snekkerarbeid eller liming.
Jeg bygger en trapp til et loft. I vangene har jeg frest ut cirka 10mm dype spor for trinnene. Tanken var at jeg skulle lime trinnene på plass og i tillegg skru gjennom vangene og inn i trinnene. Nå føles det som at det kanskje holder med å lime. Det ser jo penere ut. Tror dere det holder? Jeg har ingen erfaringer med verken finere snekkerarbeid eller liming.
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Når vi monterte en ny trapp hjemme sa trappesnekkeren at de limer aldri trinnene for da kommer trappen til å knirke. De skrudde kun trinnene i vangen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Noe må du ha lært deg i sløyden for det ser veldig fint ut. Herlig virkeskvalitet. Skipp limet og skru i stedet. Du må ha noe som holder sammen konstruksjonen i vått og tørt. Kjøp et billig pluggbor-sett på Clas Ohlsons og så kan du forsenke skruehullene og plugge igjen etterpå.
Hei og takk for rosen. Virket er nøye utvalgt fra en vanlig byggevarehandel. Jeg har latt det tørke i varmgarasje siden i sommer for å se at det ikke har vridd seg osv. Kantene har jeg avrundet med en billig overfres. Den har jeg også brukt på frihånd for å frese ut "sporene" for trinnene.
Jeg er fornøyd over forventningene med finishen. Derfor føltes det plutselig litt feil å skru inn fullt med skruer og få synlige skaller. Skal vurdere forsenking og plugg. Jeg trenger vel ikke å skru alle trinn, eller?
Jeg er fornøyd over forventningene med finishen. Derfor føltes det plutselig litt feil å skru inn fullt med skruer og få synlige skaller. Skal vurdere forsenking og plugg. Jeg trenger vel ikke å skru alle trinn, eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, alle trinnene trenger ikke skues.
Klikk her for å svare