6.485 lest ·
5 svar
6k lest
5 svar
Lime lektere på betongvegg og deretter lime gipsplater? Risiko for fukt?
Jeg hadde tenkt å pusse eller pusse en murt vegg av lettbetongblokker. Men jeg innser at det ganske snart vil bli sprekker, og jeg er ikke så interessert i å reparere sprekker hvert år. Så jeg vurderer å montere litt tynnere lekter og deretter lime gips på disse.
Jeg tenkte bare å ha ca 2 cm tykke lekter. Kan jeg lime disse på betongen eller må de skrus fast?
Fungerer vanlig stenderavstand 60 cm eller trengs det tettere?
Fungerer det å kun lime gipsen?
Er det risiko for fukt i konstruksjonen? (gips, luftspalte, 20 cm blåbetongblokk, 7 cm mineralisolasjon, vindsperre, luftspalte, trepanel)
Jeg tenkte bare å ha ca 2 cm tykke lekter. Kan jeg lime disse på betongen eller må de skrus fast?
Fungerer vanlig stenderavstand 60 cm eller trengs det tettere?
Fungerer det å kun lime gipsen?
Er det risiko for fukt i konstruksjonen? (gips, luftspalte, 20 cm blåbetongblokk, 7 cm mineralisolasjon, vindsperre, luftspalte, trepanel)
Fuktrisikoen avhenger av om du har jord mot veggen utenfra. Har du ikke det, er risikoen liten for at du får fukt i konstruksjonen. Jeg vil anbefale at du dropper lektene og setter platene direkte på lettbetongen med den såkalte "klikkmetoden". Da klikker man på for eksempel gipsputz med samme cc-avstand som du ville ha lektet på, direkte på platen. Løfter den opp mot veggen og banker den rett med hjelp av en rettholt og en gummiklubbe. Den første platen kan være litt vanskelig, men så går det lettere etterpå. Ellers er jo en pusset vegg noe av det vakreste du kan ha i et hus. Det finnes systemer som ikke sprekker. Jeg kan sjekke et om du vil. Lykke til.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Hvorfor skulle puss per automatik sprekke hvert år? Lim mot betong TROR jeg ikke på, skru. Gips er vel et mye kjedeligere materiale, eneste grunnen skulle vel være at man vil etterisolere.
Protte
Protte
Nå var jo spørsmålet om jeg kunne lime mot stendere. Grunnen til at jeg vil ha stendere er for å legge elektriske ledninger bak, og jeg vil slippe å jevne ut de ujevnhetene som jeg har igjen etter å ha pigget bort en støpt himling.prototypen skrev:
Varianten kan kanskje være å pusse 2 cm tykt, men jeg har aldri pusset og jeg har inntrykk av at det er en kunst. I tillegg står det jo på alle instruksjoner at man først må vite hvilken puss som var på før, så man ikke blander, og det har jeg ingen anelse om. Eller er det irrelevant? Og kan pussen legges på som om jeg sparklet?
Veggene er i en kommende gjestehytte så jeg skal jo ikke stirre på veggene året rundt, ellers er jeg enig i at en gipsflate ikke er å foretrekke.
perrakakel: hva er det for system? Hør gjerne med om det.
Ok, nå har vi bestemt oss for å "klikke" opp gipsplater. Er det gipsbruk som gjelder eller hva skal jeg bruke? Hva er forskjellige fordeler og ulemper? Kan noe bruk "skjære" seg mot de pusersrestene som finnes igjen på veggene?
Klikk her for å svare