Hei. Jeg har lagt et klikkgulv/laminatgulv på kjøkken og i gangen. Det er lagt direkte på tidligere plastmatte. Jeg har imidlertid problemer med at enkelte steder gir etter/lyder gulvet når man går på det, omtrent som om det ikke ligger helt flatt mot underlaget. Jeg har googlet og søkt på problemet, og de fleste trådene peker på at det ligger for stramt mot veggen, men jeg har sjekket det. Kan det være fordi jeg ikke la skum under? Jeg vurderer det siden det ikke er så mye svikt å prøve å lime dem mot plastmatta, men 50% av sidene sier at man kan det og 50% at man ikke skal/får gjøre det.
Hva er deres erfaringer. Hvordan skal jeg gå videre av følgende
1. Rive opp og legge om gulvet med skum og sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
2. Rive opp og lime og sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
3. Bare sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
Hva er deres erfaringer. Hvordan skal jeg gå videre av følgende
1. Rive opp og legge om gulvet med skum og sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
2. Rive opp og lime og sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
3. Bare sjekke om det er tilstrekkelig med rom mot veggen
Moderator
· Stockholm
· 57 753 innlegg
Begynn med 3, deretter 1. Trolig er ditt gulv ikke tilstrekkelig plant. Det pleier å finnes instruksjoner i monteringsanvisningen for hvordan det skal kontrolleres før man begynner å legge gulvet.
Foam hjelper til å jevne ut litt ujevnheter.
Så kan det vel teoretisk være feil på det nye gulvet. Du kan jo gjøre en tilsvarende planhetsmåling nå før du river opp det. Stikker da gulvet opp et sted, er det enten feil på gulvet, eller så kan det ikke bevege seg som det skal. Utover å ligge for nært en vegg kan fenomenet oppstå om du har en veldig tung møbel som fester gulvet mot underlaget. Gulvet må kunne bevege seg mot underlaget.
Det er derfor det ikke skal limes. Rent teoretisk kan man lime det så det ikke kan bevege seg i det hele tatt. Men det krever dels et sterkt lim som ikke slipper fra underlaget når gulvet prøver å bevege seg, dels at du kan legge hele gulvet i press mens limet tørker, du ville trengt å legge inn noen tonn med sand eller lignende for å få den pressen.
Så kan det vel teoretisk være feil på det nye gulvet. Du kan jo gjøre en tilsvarende planhetsmåling nå før du river opp det. Stikker da gulvet opp et sted, er det enten feil på gulvet, eller så kan det ikke bevege seg som det skal. Utover å ligge for nært en vegg kan fenomenet oppstå om du har en veldig tung møbel som fester gulvet mot underlaget. Gulvet må kunne bevege seg mot underlaget.
Det er derfor det ikke skal limes. Rent teoretisk kan man lime det så det ikke kan bevege seg i det hele tatt. Men det krever dels et sterkt lim som ikke slipper fra underlaget når gulvet prøver å bevege seg, dels at du kan legge hele gulvet i press mens limet tørker, du ville trengt å legge inn noen tonn med sand eller lignende for å få den pressen.
Underlaget er betongplate der det ligger plastmatte limt på før jeg la gulvet. Ser helt plant ut tidligere
Forstår ikke hvorfor det ikke skal gå og lime? Hvis jeg limer hver planke med hurtigtørkende lim?H hempularen skrev:Begynn med 3, deretter 1. Trolig er gulvet ditt ikke tilstrekkelig plant. Det pleier å være instruksjoner i monteringsanvisningen for hvordan det skal kontrolleres før man begynner å legge gulvet.
Så kan det jo teoretisk være feil på det nye gulvet. Du kan jo gjøre en tilsvarende planhetsmåling nå før du river opp det. Stikker da gulvet opp et sted, så er det enten feil på gulvet, eller så kan det ikke bevege seg som det skal. Utover å ligge for nær en vegg kan fenomenet oppstå hvis du har en veldig tung møbel som fester gulvet mot underlaget. Gulvet må kunne bevege seg mot underlaget.
Det er derfor det ikke skal limes. Rent teoretisk kan man lime det slik at det ikke kan bevege seg i det hele tatt. Men det krever både et sterkt lim som ikke slipper fra underlaget når gulvet prøver å bevege seg, og at du kan legge presis hele gulvet i press mens limet tørker, du ville måtte legge inn noen tonn med sand eller lignende for å få den pressen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.078 innlegg
At en plastmatte ser jevn ut betyr ikke at det ikke finnes små senkinger som overskrider vilkårene i leggeinstruksjonen. For eksempel kan 2 mm høydeforskjell på 2 m være noe man ikke ser, men det kan fortsatt være utenfor grensen for hva som er tillatt.M mialen skrev:
Klikk her for å svare