Skal lime gulvgips på en trebjelkelag med sporad sponplate (gulvvarme) men hva skal jeg bruke for lim og hvor kan man kjøpe dette? Gjør ingenting om det er billig. Har k-rauta, byggmax og beijer i nærheten. På gulvgipset skal deretter laminat legges.

Pleier å lime med et fix fra ardex som heter s48. Kanskje ikke billig men veldig bra.

Faen så dyrt :-]
Finnes det noe annet man kan bruke? Vanlig flislim? Eller blir det for mye vann eller noe når det kommer mot sponplaten?

Casco Boardfix. Finns hos bl.a. K-rauta.
Ikke billig heller..

• Liker
Toneey
  • Laddar…
Må man overhodet lime i mitt tilfelle? Skal legge flytende laminat på gips en. Kanskje kan skru likevel? Har dessuten et bad som det også skal legges gips deretter flytsparkle. Er det ok å skru alt?

Risikoen er at skruene gnager seg gjennom gipsen, det blir ikke i det hele tatt så stivt med skrudd som med limt

• Liker
Henke___
  • Laddar…
Der du skal legge kaminat kanskje det kan være et alternativ å legge 12 mm sponplate i stedet, og skru den. I baderom kan det være en idé å avrette direkte på gulvvarmen om det finnes med som et alternativ for legging med ditt gulvvarmesystem. Da kan du slippe limingen.

Claes Sörmland
Limmet Gyproc G46 selges for formålet. Når jeg ser på byggvarudeklarasjonen, er bindemiddelet vinylacetat/etenkopolymer, altså en variant av det som selges som trelim. Det er for øvrig samme kjemi som brukes i primers man klistrer på før flislegging.

Ardex S48 er i stedet sementbasert.

Eller dropp gipsen der du skal ha laminatet.
Legg laminatgulvet direkte på platene.
Så gjorde jeg unntatt på badet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.