Vurderer å lime opp 6mm gipsplater på en lettbetongvegg, skal tapetsere der senere.
Lurer på hvilket lim jeg i så fall bør bruke.

Ardex S48, Casco Boardfix eller Maxit Serpo 616 til eksempel. Disse er av typen som vispes med vann og deretter kammes ut over hele veggen. Er det en plan og fin betongvegg fungerer det sikkert utmerket med festelim som dras ut i strenger i stedet. Det blir utrolig mye billigere.

Bauhaus sa PL400, duger den?

Om veggen er jevn, ja, absolutt. For å få best grep, påfør limet, trykk på platen, fjern platen, la tørke i et halvt minutt og trykk den på igjen.

Hva er det som er galt med helt vanlig flislim?
Det er latterlig billig sammenlignet med de nevnte alternativene.

Casco boardfix ex er et spesialprodukt for liming av gips mot sponplate og andre "vanskelige" materialer.

Du trenger ingen spesialprodukter, vanlig lim er veldig bra.
Flislim fester fliser mot lettbetong og det fester fliser mot gipsplate, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle feste gips mot lettbetong. (så lenge du ikke forteller det til limet selvfølgelig)
Prime lettbetongen før bare med for eksempel Cascos vanlige primer fortynnet ca 1:3 eller 1:5, husker ikke nøyaktig men det står på flasken.

Jeg har renovert et titalls bad på denne måten fordi det er så mye raskere enn å pusse med for eksempel gipsmørtel.

PL 400 blir også veldig dyrt hvis veggen er ujevn.

mvh

• Liker
IngetNamnLedigt
  • Laddar…
Det er ikke noe feil med vanlig flislim i denne sammenhengen, vedheftsmessig, men at det har en betydelig større restfukt som ikke bindes kjemisk når det tørker. Denne restfukten trenger å tørke ut, og kan under uheldige omstendigheter forårsake muggdannelse i kartongen.

Skal sette opp platene i dag, men begynte å lure da jeg så et bilde i et blad, spiller det noen rolle om jeg setter platene på høyden eller lengden?

Nei, egentlig ikke men det pleier å være lettere på "høyden" ellers må du løfte opp platene på "lengden"...

jon_h skrev:
Ardex S48, Casco Boardfix eller Maxit Serpo 616 for eksempel. Disse er av typen som vispes med vann og deretter kammes ut over hele veggen. Er det en plan og fin betongvegg fungerer det sikkert utmerket med settelim som dras ut i strenger i stedet. Det blir utrolig mye billigere.
Hvordan ville du gjort det hvis det var tapet på en lettbetongvegg som skal kles med gipsplater? Jeg vurderer å bruke settelim (typ pl400) da jeg er redd for at vannblandede mørtler kan få tapetene til å løsne. Pleier du å feste gipsen midlertidig med noen spiker eller skruer under tørketiden?

Jeg pleier ikke å gjøre dette, så jeg vet ikke.. Men jeg er ganske overbevist om at montasjelim eller bygglim ikke vil få tapetene til å slippe. Du kommer antageligvis ikke til å trenge å skru platen hvis veggen er flat.

Jeg har satt massevis av gips med Ardex S48. Både på tapetserte vegger og rene lettbetongvegger. Så lenge tapeten ikke sitter løst (riv bort det som er løst), er det ingen problemer. Platene pleier å sitte om man presser dem litt mot veggen noen sekunder, så griper limet uten problem. Det er suverent! Praktisk hvis veggene ikke er i lodd også, da kan man justere gipsplaten ved hjelp av litt ekstra S48 der det trengs.

Jo, S48 er strålende. Men prisen gjør jo ingen glad. Unntatt Ardex da.

Ja, visst er en sekk på 25kg dyr! Men den varer lenge. Jeg opplever det som et drygt lim. Det har jo en luftig og herlig konsistens.

Nei, man får vel ut 18 kvadrat eller så på en sekk. Om man nå blander akkurat passe i hver omgang så det siste ikke brenner i bøtta selvfølgelig. :)

Gammel tråd! Men jeg gjør et forsøk i den da det berører samme emne.

Er det noen som har erfaring med både Ardex S48 og Casco Boardfix som anbefales ovenfor for liming av gipsplater? Det ser ut til å være en stor prisforskjell, så jeg tenkte at det burde være noen forskjell mellom dem.

Jeg har ca 120 m2 veggflate av ganske så stygg/ru lecablokk. De er ikke sikkert at de er helt lodd i veggflaten, så litt retting av veggen må nok gjøres noen steder med gipsplatene. Alle veggene er over bakken og med meget god isolasjon på utsiden.

Takk på forhånd!

/Johannes

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.