Kan man lime sammen et balkongrekkverk. Mener jeg har et balkongrekkverk i stål som det tidligere satt treribber på. De er nå fjernet og hullene stemmer ikke lenger til det jeg vil gjøre. Jeg vil plassere flatstål som ribber altså går det an å lime stålribber mot det eksisterende stål rekkverket så det holder, jækla jobb å bore alle hullene som kreves for å feste ca 60 stålribber.
Tenkte man limer fly så det burde finnes et lim som holder som en sveiseskjøt.
Jeg skal prøve et sånt lim, deretter slå og sparke for å se hvordan det holder...
Nei, nei, nei!M MagnusTobias skrev:
Det er konstruksjonen som gjør limet sterkt. Det minste som kan tenkes duger er skrue eller bolt.
Rekkverket er en sikkerhetsløsning og det finnes krav til slike. Tenk at rekkverket etter 20 år skal holde for en uvillig nabo som blir kastet ut balkongveien og kjører med hodet først i en av balkongribber i unaturlig høy hastighet.
Send gjerne et bilde av rekkverket og stengene, så vil du få betydelig mer kreative svar.

Sånn ser det ut. Tenkte stående stålribber der det var tre før.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
120 hull med bra bor (Wedevåg) er helt overkommelig.
Forbor med en 3 mm.
Kommer gi en del statisk trening.
Protte
Forbor med en 3 mm.
Kommer gi en del statisk trening.
Protte
Ja det går men tungt, da får jeg nok skaffe en søylebormaskin for å få alle hull i flatstålet eksakt....
Absolutt ikke, men hvor vanskelig er det å sveise selv hvis man aldri har gjort det? Alternativt, er det dyrt å leie inn tjenesten?
Om man ikke har sveiset før er ikke stillingssveising det man skal begynne med.
På den annen side burde det ikke ta særlig lenge for en sveiskyndig om alle bitene er tilskåret og maling og rust er pusset bort fra sveisestedene og plasseringen av delene er merket på forhånd når han/hun kommer dit med sveiseapparatet.
Å lime går ikke. Eller rettere sagt, det går, men da må du sørge for å bygge en stor bur av hønsenetting rundt hele balkongen slik at ingen gulspurver kommer til å sitte på rekkverket... og slik at nedfallende deler ikke treffer noen i hodet.

Å skru eller å nagle kan derimot tenkes å gå.
På den annen side burde det ikke ta særlig lenge for en sveiskyndig om alle bitene er tilskåret og maling og rust er pusset bort fra sveisestedene og plasseringen av delene er merket på forhånd når han/hun kommer dit med sveiseapparatet.
Å lime går ikke. Eller rettere sagt, det går, men da må du sørge for å bygge en stor bur av hønsenetting rundt hele balkongen slik at ingen gulspurver kommer til å sitte på rekkverket... og slik at nedfallende deler ikke treffer noen i hodet.
Å skru eller å nagle kan derimot tenkes å gå.
Blir skruva har nå begynt å bore. Noen som har erfaring med Alpha bor kobolt fra Hornbach? Har kjørt ca. 10 hull men begynner å føles sløv.

Klikk her for å svare