Hei
Jeg er i gang med å sage til "remser" av 6mm MDF, som jeg skal lime fast som lister/speil på nye hvite (kjedelige...) garderobedører.
Disse skal deretter leveres inn og sprøytemales.
Spørsmålet er da hva jeg skal feste disse "listene" med, hadde tenkt å lime, men hva bruker man for lim??:)
Noen som har gjort noe lignende som vil dele hvordan de gjorde det??

PL600 eller noe i den stilen...?

pl600/400 el noe annet sättlim på patron blir nok for "tjukt"
Du trenger nok et vanlig trelim type casco eller lignende. tørk bort overflødig før det tørker.

Jo, det får jo ikke bli for tykt. Det som føltes litt klønete er at MDF jo suger til seg og garderobedørene er blanke...
Så i en annen tråd om Casco Superfix, er det noen som har erfaring med den ??:)

Jeg skulle ha brukt Cascos polyuretanlim til det. Jeg har brukt det tidligere til forskjellige møbelprosjekter som har blitt sprøytelakkert med bra resultat.

superfix er greit..men hvorfor ikke bare mette mdf-en en runde med trelim, slipe lett på dørflaten, og lime alt med trelim etterpå? Trelim er undervurdert sterkt...

Må man ikke slipe ganske mye for at trelimet skal feste bra? Ellers er jeg enig i at trelim er undervurdert.

Tre mot tre så blir det grymt sterkt, men jeg tipper på at de nye hvite garderobedørene er foliert? Da vil jeg absolutt ikke anbefale hvitlim, men gå over til monteringslim - type PL600/400 Sika eller Casco. Legg ikke en så tykk streng, og legg dørene på plant underlag så du kan presse fast listene ordentlig, da bygger det ikke mye...

• Liker
Per Bjork
  • Laddar…
Ja dørene er vel foliert eller melamin eller hva det kalles, det er uansett fabrikat Marbodal, slipe bør jeg vel gjøre også for at malingen skal feste bedre også. Har polyuretanlim hjemme, skal jeg kjøre på det eller regnes det som hvitlim det også? Hvor mye kan MDF krympe når det kommer innendørs?

PL400 fungerer kanon hvis en av overflatene er sugende, f.eks. MDF. Det er også vannløselig, så eventuell søl er lett å tørke bort før det har stivnet.

PU-lim er jo utrolig til det meste...men litt ubehagelig å jobbe med...men jeg har en flaske Sika PU-lim som har vart i evigheter...går med så lite og blir så sterkt:-)

Finnes jo Pattex No-More Nails også..er jo fantastisk til ganske mye synes jeg

Takk for alle tips:)
Nå ser det dessverre ikke ut til å bli noen lister i det hele tatt på disse dørene....
Det viste seg at dørene ligger så pass nær hverandre at hvis jeg gjør som det var tenkt, så vil det ta i hver gang man åpner, siden listene bygger på så pass mye. :@
Så nå føles det som en enkel løsning å rett og slett kjøpe nye finere dører og sette dem dit!!
Er det noen som vet om man kan kjøpe kun dører via Marbodal?? I katalogen ser det ut til å være mest komplette med stammer og alt!

pbengtsson skrev:
PL400 funker bra hvis en av flatene er sugene, f.eks. MDF. Det er også vannløselig, så eventuelt søl er lett å tørke bort før det har stivnet.
Er PL400 vannløselig? Du tenker ikke på PL600? ;)

gadu^ skrev:
Er PL400 vannløselig? Du tenker ikke på PL600? ;)
Ja, PL400 funker bra å tørke bort søl med vann før det har tørket, har ikke testet med PL600, men det står på tuben. Gjorde feilen en gang å bruke et annet lim, det måtte fjernes mekanisk.

Siden når ble PL400 vannløselig??!! Tørk bort søl med vann??!!

På min PL400-tube står det: "Uherset lim fjernes med ren bensin alt Xylen"
PL600 derimot er vannløselig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.