Hallo!

Vet at det finnes noen tråder om valg av lim, men synes ikke jeg finner et klart svar, så her kommer spørsmålet igjen :)

Hvilket lim ville dere brukt til å lime lekter/bjelkelag som skal være del av en bærende konstruksjon?

I ett gammelt hus hvor blant annet mellombjelkelag er råtnet, vil jeg bygge et solid forbindelsesledd rundt de delene som må skjøtes der det ikke er mulig å bytte ut hele lektene, og disse vil jeg i tillegg til skruer/spiker også lime for å få maksimal bæreevne.

Noen tips?

Bruk vanlig trelim. Kjøper mitt på Biltema og har fungert strålende til å både lime bjelkelag og ulike former av limtrekonstruksjoner.:)

Hei!

Det jeg har forsøkt å lese meg til er at trelim blir litt for "hardt", dvs det har ingen mulighet til å flekse uten at det da sprekker i fugen som f.eks. pl400 har.

På den andre siden er kanskje nettopp fleks det man vil unngå, og at det skal være helt stivt? :)

det finnes ingen "stumme" trehus i hvert fall, så hopp over limet du.

• Liker
1
  • Laddar…
Trelim er ikke fleksibelt, så lenge fiberretningen går i samme retning vil begge deler svelle og krympe omtrent like mye, da er det bare å helle på lim. Går fiberretningen i forskjellige retninger er det bedre å droppe lim, tre beveger seg for mye, det kommer til å slippe.
Lag heller en god skrueforbindelse.
Kan du beskrive litt mer utførlig hva du skal reparere (eller enda bedre laste opp et bilde).

Hei!

Ok takk for det, det forklarer en hel del :)

Nå ble dette allerede gjort i går og rev opp litt mer gulv så jeg kunne lage en parallell gulvregel i den "råtne" regelens hele lengde så dette ble ekstremt bra likevel :)

Men hvis vi tenker neste steg, jeg skal bytte ut et antall stolper som er av dimensjonen 100x100 i dag som støtter akkurat disse gulvreglene, jeg tenker meg da å lime sammen 2 stk 95x45 for å erstatte disse med, hvis jeg forstår dette riktig er da vanlig trelim å foretrekke for å få dette så sterkt som mulig?

Klemmer du sammen høvlet virke bra når du limer så holder limet bedre enn trefibrene. Er det uhøvlet hadde jeg nok valgt pu-lim som fyller litt bedre.

ligger vekten bare jevnt på de to delene så holder det nok å skru også der. Det er jo uansett bare en punktlast i lengderetningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.