Skal sette finsaget planke på veggen i vårt TV-rom, men lurer nå på hvordan jeg best setter dem fast??
Kommer til å blande 70, 95, 120mm for å få et mer levende uttrykk enn bare samme dimensjon.
Veggen som er der i dag er dobbel gips.
Skal jeg skru eller spikre dem?
- rett inn forfra?
- skrått ned på den smale siden (bredden)?
- lime og spikre?
- Bare lime? (Hvilket lim)
Enda en fundering, skal man bruke 22mm på veggen eller skal jeg høvle ned den til typ 17mm
Har lett etter lignende spørsmål men ikke funnet noe.
Mvh
Christian
Kommer til å blande 70, 95, 120mm for å få et mer levende uttrykk enn bare samme dimensjon.
Veggen som er der i dag er dobbel gips.
Skal jeg skru eller spikre dem?
- rett inn forfra?
- skrått ned på den smale siden (bredden)?
- lime og spikre?
- Bare lime? (Hvilket lim)
Enda en fundering, skal man bruke 22mm på veggen eller skal jeg høvle ned den til typ 17mm
Har lett etter lignende spørsmål men ikke funnet noe.
Mvh
Christian
Sist redigert:
Gjorde en slik vegg for noen uker siden og da skrudde vi rett forfra med listeskruer/gulvskruer.
Synes du skal gå opp i dimensjon blande 120 145 170 i stedet det blir veldig stripete ellers
Synes du skal gå opp i dimensjon blande 120 145 170 i stedet det blir veldig stripete ellers
Okey takk, hvilke dimensjoner brukte dere?larsbj skrev:
Hvor lenge skal man vente så det ikke tørker fra hverandre da. Tre er jo levende, så det beveger seg hele tiden...
Men vi synes det er okey med sprekker, men nå funderer jeg om det tørker fra hverandre mye, eller om det bare er noen mm.
Veggen er bare 386x245
Vi gjorde en slik vegg i september. Satte 22x120 med en dykkert mellomrom (ca 1 mm). Vi skjøt opp bordene med dykkertpistol. I dag har vi mellomrom mellom bordene av varierende bredde, fra 2-3 mm opp til 6-7 mm. Vi synes imidlertid det er sjarmerende og stilig, husk å sørge for å ha en ok farge bak bordene hvis du planlegger å tillate krymping som vi har gjort, den bakre fargen skinner igjennom i visse belysninger.
Takk.larsbj skrev:
Tørket dere dem før dere satte dem opp
Tørket dere disse før eller satte dere dem opp direkte fra materialgården? Jo, det blir samme fargenyanse på veggen bak som på forsiden.roggabear skrev:Vi gjorde en slik vegg i september. Satte 22x120 med en dykkert mellomrom (ca 1 mm). Vi skjøt opp plankene med dykkertpistol. I dag har vi sprekker mellom plankene av varierende bredde, fra 2-3 mm opp til 6-7 mm. Vi synes dog det er sjarmerende og pent, husk å sørge for å ha en OK farge bak plankene hvis du tillater krymping som vi har gjort, bakgrunnsfargen skinner gjennom i viss belysning.
Hvor tett satte dere dykkerten
/c
Satte opp rupanel i forrige huset i et rom og fas-panel i et annet. Min far har nettopp satt opp i mine foreldres soverom, en slags ytterpanel. Husker ikke navnet på panelen men det ble skikkelig fint. På rupanelen hadde jeg dykkert i sponten.
Jeg fikk tipset for mange år siden at lengden skal være minst 2 gangerwrang skrev:
tykkelsen på det man skal feste. Jeg festet mitt med en batteridykkertpistol og alt sitter fortsatt fast
Jeg brukte 50 eller 52's dykkert.