26.863 lest ·
16 svar
27k lest
16 svar
Lettbetongskrue - trenger ikke plugges?
Hei
Når jeg leser om lettbetongskrue ser det ut som om den kan skrus direkte inn i lettbetong for innfesting uten plugg? Er det så himla glimrende eller har jeg misforstått?
Skal man forbore noe i betongen?
Oppdaget i går at karmen til vår ytterdør har løsnet i overkant så hele pakka faller ut noen cm. Når jeg ser inn i glipen ser det ut som den tidligere har vært skrudd med plugg, og at betongen har gått i stykker litt ved pluggen og derfor har det blitt et rom for plugg og skrue å bevege seg.
Jeg tenkte å løse det enkelt og bare skru i noen nye skruer på nye steder i karmen, men må jeg plugge så blir det da store hull, da pluggen må gjennom karmen.
Når jeg leser om lettbetongskrue ser det ut som om den kan skrus direkte inn i lettbetong for innfesting uten plugg? Er det så himla glimrende eller har jeg misforstått?
Skal man forbore noe i betongen?
Oppdaget i går at karmen til vår ytterdør har løsnet i overkant så hele pakka faller ut noen cm. Når jeg ser inn i glipen ser det ut som den tidligere har vært skrudd med plugg, og at betongen har gått i stykker litt ved pluggen og derfor har det blitt et rom for plugg og skrue å bevege seg.
Jeg tenkte å løse det enkelt og bare skru i noen nye skruer på nye steder i karmen, men må jeg plugge så blir det da store hull, da pluggen må gjennom karmen.
Var på xl for å kjøpe skruer men han anbefalte absolutt spikerplugg i blåbetong i stedet fordi den var så porøs. Så jeg kjøpte det og førte pluggen gjennom karm og inn i betong.
Han anbefalte at man kunne lime pluggen først for å få betongen til å holde sammen ytterligere.
Han anbefalte at man kunne lime pluggen først for å få betongen til å holde sammen ytterligere.
Sist redigert:
Satte fast karmen med spikerplugg nå og det ser ut til at den har satt seg bra. Men jeg var ikke forberedt på at den siste cm skulle være så pokker hard å spikre inn. Men det kanskje er den siste ekspanderingen av pluggen som gjør det.
Går det an å skru ut spikerene selv om man har slått dem inn? Tenker på den dagen jeg skal bytte hele døren inkl. karm.
Går det an å skru ut spikerene selv om man har slått dem inn? Tenker på den dagen jeg skal bytte hele døren inkl. karm.
Ja. Fischerpluggene slås inn med hammer eller slegge og roterer en kvart omdreining på vei inn.
Nå ser jeg i databladet at det står diverse lettere ting, men jeg har uten problemer montert bl.a. elfaskinner med dem. For så vidt havner belastningen veldig mye langs med veggen, så det er kanskje derfor de holder så bra.....
Nå ser jeg i databladet at det står diverse lettere ting, men jeg har uten problemer montert bl.a. elfaskinner med dem. For så vidt havner belastningen veldig mye langs med veggen, så det er kanskje derfor de holder så bra.....
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Men var det så hardt å spikre inn den siste biten kan du ha boret for kort hull (skal være noen centimeter lenger inn enn pluggen) og/eller ikke rengjort hullet ordentlig før du slo inn pluggen (trykkluft på boks er praktisk).Jacon skrev:Satte fast karmen med spikplugg nå og det ser ut til å ha festet seg bra. Men jeg var ikke forberedt på at siste cm skulle være så jævla hardt å spikre inn. Men det er kanskje siste ekspandering av pluggen som forårsaker det.
Går det an å skru ut spikerne selv om man har slått dem inn? Tenker på den dagen jeg skal bytte hele døren inkl karm.
Det viktige med "tung" innfesting i lettbetong er at den er lang så den havner langt inn i veggen. Spikplugg har en tendens til å være ganske lange så de pleier å sitte deretter. Fasadeplugg er enda bedre.