2.693 lest ·
1 svar
3k lest
1 svar
Lettbetong, kostnader, byggeprosess, lenker osv
Hei
Fulgte tråden "Tre vs. Stein" men har et par spørsmål til.
Vi har "nesten" bestemt oss for å bygge et hus i lettbetong og hadde tenkt å bruke Ytongs veggelementer (600mm eller 900mm brede).
Dessverre produseres disse ikke lenger og vi leter derfor etter alternativer.
Finnes det andre produsenter som lager de nevnte elementene?
Lenker, adresser, tlf nummer til produsenter ville vært topp!
Er det mulig/å anbefale for en normalt dyktig (ingeniør men ikke bygg) person å mure veggene i lettbetongblokker på egen hånd?
Omtrent hvor lang tid tar det / typ per kvm meter eller noe annet målbart verdi
Lenker som beskriver en slik byggeprosess ville vært topp!
Tydeligvis limer man sammen lettbetongblokkene. Er det noen vansker/problemer med dette?
Omtrent hvilken pris kan jeg forvente hvis jeg hyrer murere til å gjøre jobben?
Veldig takknemlig for svar
/Fredrik
Fulgte tråden "Tre vs. Stein" men har et par spørsmål til.
Vi har "nesten" bestemt oss for å bygge et hus i lettbetong og hadde tenkt å bruke Ytongs veggelementer (600mm eller 900mm brede).
Dessverre produseres disse ikke lenger og vi leter derfor etter alternativer.
Finnes det andre produsenter som lager de nevnte elementene?
Lenker, adresser, tlf nummer til produsenter ville vært topp!
Er det mulig/å anbefale for en normalt dyktig (ingeniør men ikke bygg) person å mure veggene i lettbetongblokker på egen hånd?
Omtrent hvor lang tid tar det / typ per kvm meter eller noe annet målbart verdi
Lenker som beskriver en slik byggeprosess ville vært topp!
Tydeligvis limer man sammen lettbetongblokkene. Er det noen vansker/problemer med dette?
Omtrent hvilken pris kan jeg forvente hvis jeg hyrer murere til å gjøre jobben?
Veldig takknemlig for svar
/Fredrik
Hei,
Bra valg å bygge i stein synes jeg.
Andre leverandører er H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jeg synes dessuten at de har et litt mer utviklet lettbetongprogram.
Jeg la til litt om vårt bygg i tre vs stein tråden.
Tok 9 dager for 9 vegger i ett plan for en murer med 40 år bak seg og en håndlanger (meg). Jeg gjorde mest avskjæring av blokkene, ringte rundt og fikset kranbiler, vasket, bar, bar, bar, bar, etc.
Vi jobbet dog sunrise-to-sunset. Vil huske at det var et annet bygg i nærheten som var mindre (120m2 typisk) og det tok 3 murere 2-3 uker å mure. Hva de koster i timen vet jeg dog ikke.
Nå så her i ettertid når man har kjørt et prosjekt er det MULIG at jeg ville gi meg ut på noe lignende selv med noen andre like uerfarne, dog med betydelig mer tid. Jeg ville dog aldri gjøre et sånt prosjekt første gangen uten en erfaren murer i alle fall. Er altfor stor økonomisk risiko hvis man mislykkes.
Kan fortsatt huske når jeg stod ute på platen med hundrevis av paller lettbetong rundt omkring tidlig en aprilmorgen og stille undret ... hva f-n har jeg gitt meg inn på. Da var det godt med svigerfars rolige stemme; "ok, da kjører vi i gang da".
Det var litt karrigt i forholdet et par dager i starten før jeg kom over og ifra akademiker/ingeniør-tenkingen og mer inn i byggestuket ...
Bra valg å bygge i stein synes jeg.
Andre leverandører er H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jeg synes dessuten at de har et litt mer utviklet lettbetongprogram.
Jeg la til litt om vårt bygg i tre vs stein tråden.
Tok 9 dager for 9 vegger i ett plan for en murer med 40 år bak seg og en håndlanger (meg). Jeg gjorde mest avskjæring av blokkene, ringte rundt og fikset kranbiler, vasket, bar, bar, bar, bar, etc.
Vi jobbet dog sunrise-to-sunset. Vil huske at det var et annet bygg i nærheten som var mindre (120m2 typisk) og det tok 3 murere 2-3 uker å mure. Hva de koster i timen vet jeg dog ikke.
Nå så her i ettertid når man har kjørt et prosjekt er det MULIG at jeg ville gi meg ut på noe lignende selv med noen andre like uerfarne, dog med betydelig mer tid. Jeg ville dog aldri gjøre et sånt prosjekt første gangen uten en erfaren murer i alle fall. Er altfor stor økonomisk risiko hvis man mislykkes.
Kan fortsatt huske når jeg stod ute på platen med hundrevis av paller lettbetong rundt omkring tidlig en aprilmorgen og stille undret ... hva f-n har jeg gitt meg inn på. Da var det godt med svigerfars rolige stemme; "ok, da kjører vi i gang da".
Det var litt karrigt i forholdet et par dager i starten før jeg kom over og ifra akademiker/ingeniør-tenkingen og mer inn i byggestuket ...
- Om det på tegningen står at en vegg skal være 21000mm så er det det +/-0.5mm
- For ikke å snakke om når jeg sprang omkring med tommestokk og litt forsiktig småmålt skjøtene.
- Hmm. Gi deg thomas, bare jeg vet tendensen så justerer jeg det under tiden ...
- Hørdu svigerfar hva er lengdeutvidgningskoeffisienten på et metallmålbånd respektive glassfiber med tanke på kulden i dag.
Klikk her for å svare