Jeg har anskaffet veggfliser for oppsett i en veldrenert kjeller bygget i 1969, kinorommet skal få en nødvendig ansiktsløftning. Veggen består innvendig av lettbetong (blåbetong?) i dimensjon 700x200x50mm.
Etter å ha revet gammel furuveggpanel som har sittet på veggen har jeg noen spørsmål angående om den - i sin nåværende form - vil tåle flislegging?
Lettbetongen ser ikke ut til å være helt festet mot hullstenen under, når jeg banker så høres det ut som de fleste blokkene ikke har solid feste, men det er bom. Samtidig ser lettbetongen ut til å sitte ganske godt fast.
Spørsmålet er altså om jeg trenger å ta bort alt og gjøre jobben på nytt med ny lettbetong (f.eks. Multipor-plater). Lettbetong ble kanskje ikke murt fast helt mot underlaget på 70-tallet? Jeg ser for eksempel at mine vegger har ganske store fuger fylt med mørtel, men at man i dag fester lettklinker uten fuger og i stedet limer mot underlaget. Jeg gjetter at metoden for å sette opp lettbetong har endret seg over årene, så kanskje er det slik at blokkene i kjelleren min er korrekt montert?
Jeg har vært i kontakt med Kiilto som har anbefalt meg å sparkle veggen med en fibersparkel (Kiilto KL) før jeg legger flis.
Uansett om nåværende lettbetong er korrekt montert og tilstrekkelig holdfast, eller om jeg må gjøre alt fra starten, har jeg forstått at man skal sparkle inn en form for (glassfiber?) armering før flislegging, for å unngå setningsskader eller lignende? Er det korrekt eller unødvendig overkurs?
Så, hva sier ekspertisen?
1. Skal jeg fjerne nåværende lettbetong og erstatte med ny?
2. Skal jeg sparkle inn heldekkende armering før jeg fester flis?
3. Er det helsefarlig å selv fjerne nåværende lettbetong hvis det er blåbetong?
Jeg har tatt et par bilder som viser tilstanden til platene og spilt inn en film der man kan høre hvordan det høres ut når jeg slår på veggene (beklager min grove göteborgske som på en eller annen måte alltid kommer frem når jeg skal snakke inn lydmateriale):
Kona er redd for radon, så det ser ut som jeg må rive ned og gjøre nytt.
Da kommer noen nye problemstillinger:
1. Risikoer ved å rive lettbetongen? Det jeg har lest er at det trengs et godt åndedrettsvern. Men noen mener at det er risiko for asbest i konstruksjonen, og noen mener at radonet frigjøres ved riving og at saneringsfirma må kontaktes. Selv er jeg skeptisk...
2. Er det et alternativ å sette opp med metallprofiler og plater i stedet for å montere ny lettbetong? Fordeler og ulemper? For meg føles det enklere og billigere å sette opp plater (våtromsgips?) i stedet for å mure opp nye lettbetongplater?
Uklart om det er radonholdig lettbetong. Jeg har en radonmåler, og den viser radonverdi siste uke på 286ppm, og vi har ingen markradon i området, så gjetningsvis er det blåbetongen som er radonkilden. Uansett så satt jo blåbetongen ikke så godt fast, så vi bytter for sikkerhets skyld.
Jackoboard kunne kanskje være et alternativ i et bad i kjelleren, men for dette rommet er det kanskje litt overkurs? Jeg skal ta og lese litt.
Du skriver at du har radonverdi fra siste uken, innebærer det at du har en elektronisk radonmåler?
I så fall kan du jo kapsle inn den mot veggen ved å teipe fast en plastboks eller lignende mot veggen for å sikre at det virkelig kommer fra materialet i den veggen.
Ettersom jeg har fjernet tre fjerdedeler av blåbetongen allerede, kommer jeg til å gjøre en sammenlignende måling med min elektroniske radonmåler i løpet av høsten.
Et alternativ kan jo ellers være å legge opp sånne ferdigkaklede plater for våtrom om du er bekymret for tyngden. Du bør dog da ha ventilasjonskanaler så eventuell fuktvandring kan komme ut.
Det er jo bare bra å få ut så mye blåbetong som mulig (om ikke annet for verdien!).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.