trenger tips for å komme videre. Jeg har revet ned alle gipsveggene i et av rommene på loftet for å bygge luftspalte mellom isoleringen og undertaket. Har satt lufting 30 mm med masonitt, isolering 175, dampsperre/dampbrems, 45x45 bjelke horisontalt 45 isolering. Ville det fungere å gjøre det slik?
Bør jeg velge dampbrems eller dampsperre?
Har naturlig ventilasjon i huset. Vurderer om det er nok å sette friskluftsventiler i alle rom, er det tilstrekkelig?
Bør jeg velge dampbrems eller dampsperre?
Har naturlig ventilasjon i huset. Vurderer om det er nok å sette friskluftsventiler i alle rom, er det tilstrekkelig?
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 056 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.056 innlegg
Oi. Det var dristig å rive før vinteren uten å vite hvordan du skal bygge opp. Vet du hvorfor? Det kan hjelpe med tipsene herfra.
Blir det mer isolasjon enn tidligere? Skal rommet (rommene, hele overetasjen?) bytte funksjon? Våtrum med fuktbelastning og tettesjikt? Skal du fortsette med naturlig ventilasjon? I praksis pleier det å være en pax-vifte per toalett og kjøkkenvifte. Da pleier man å ha tilluftsventiler i det minste på soverommene. Om du øker isolasjonen i skråtaket, følg gjerne med i samme mengde i kneveggens vegg og gulv også.
Blir det mer isolasjon enn tidligere? Skal rommet (rommene, hele overetasjen?) bytte funksjon? Våtrum med fuktbelastning og tettesjikt? Skal du fortsette med naturlig ventilasjon? I praksis pleier det å være en pax-vifte per toalett og kjøkkenvifte. Da pleier man å ha tilluftsventiler i det minste på soverommene. Om du øker isolasjonen i skråtaket, følg gjerne med i samme mengde i kneveggens vegg og gulv også.
All isolasjon er selvfølgelig på plass igjen, etter at jeg har ordnet med luftspalte.Karrock skrev:
Ojda. Det var djervt å rive før vinteren uten å vite hvordan du skal bygge opp igjen. Vet du hvorfor? Det kan hjelpe tipsene herfra.
Blir det mer isolasjon enn tidligere? Skal rommet (rommene, hele overetasjen?) bytte funksjon? Våtom med fuktbelastning og tetting? Skal du fortsette med selvtrekk? I praksis pleier det å være en Pax-vifte per toalett og kjøkkenvifte. Da pleier man å ha tilluftsventiler i det minste på soverommene. Hvis du øker isolasjonen i skråtaket, heng gjerne med i samme mengde i kneveggens vegg og gulv også.
Vil bare ha tips angående dampbrems/dampsperre før jeg bygger igjen med osb og gips.
Tanken er å legge på 45mm isolasjon etter brems/sperre.
Har fastnet i akkurat hva som egner seg best. Har ventilasjon i takfoten samt gavlventiler på begge sider oppe i mønet.
Og angående ventilasjon, i nåværende øyeblikk er det ingen friskluftsventil i rommet. Rommet er og skal forbli et mindre soverom.
Pax-vifte finnes på badet i 1. etasje, skal installeres på toalettet i overetasjen samt i vaskerommet i kjelleren. Kjøkkenvifte finnes med så klart.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 056 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.056 innlegg
Om du gjør alle rommene i overetasjen og er nøye med teipen bør plast/dampsperre være beste alternativet. Ellers tror jeg det passer huset bedre med dampbrems. Dette soverommet kan godt få en spalteventil i vinduet eller en på veggen. Lyddempede fra fresh er ganske kjekke synes jeg.
Alle rommene i overetasjen skal gjøres ved, men ikke samtidig. Derfor funderer jeg litt på om man kan ta rom for rom med dampsperre og da "kle inn" hele rommet med sperren.Karrock skrev:
Vet om at man egentlig kler inn hele overetasjen før man bygger opp rommene, men det er ikke mulig for vår del, derfor tar vi rom for rom.
Klikk her for å svare