Har hatt feieren hjemme hos meg med kameraer og hele tjillevippen i noen timer nå. Summa-summarum; pipene går på kryss og tvers etter alle års endringer av fyring og ventilasjon. Så den eneste muligheten for å finne ut hvordan jeg skal koble en kommende pelletskjele er å grave meg inn i den og se hvordan det ser ut i virkeligheten.

Er det bare å sette på seg cowboy-hatten og ta fram bilhammeren (selvsagt med normal omtanke) eller er det noe å tenke på når man tar seg diagonalt gjennom halve skorsteinen?

Noe spesielt mørtel og murstein som skal brukes når jeg murer det sammen igjen?

Det høres rart ut at feieren ikke kunne si mer enn det. For hver kanal kan du vel i hvert fall lodde inn lengden. I stedet for å slå i stykker mye kan du vel begynne med å bore et lite hull med slagboret (typ 6-8 mm) der du tror det er en kanal som du vil bruke, og så lete videre med lys (senk ned en 100 W ledningslampe i kanalen og slukk all belysning i kjelleren) eller bruk røykgranat, tette på toppen, og se om det siver ut i hullet. Eller så kan du vel røyke sigar og blåse inn i hullet og la noen sniffe i skorstenen på taket. Ja, det finnes mange måter. Du må kunne kartlegge på en bedre måte enn å begynne å hamre som en gal i alle fall. Murer gjør man vel så med helsten (ikke hull) og C-bruk.

Joda, vi har kost oss med alt det du har nevnt. Røyktesten ga ikke så mye, det kom røyk ut i prinsippet i alle pipeåpninger uansett hvor vi satte inn røykpatronen ;D

Trikset er at jeg har to kanaler å velge mellom:
- den ene går trolig (!) til to ventilasjonshull, hvorav et munner ut i det nye fyrrommet samt en sotluke, alle i prinsippet så langt fra hverandre som de kan være.... Vi har ikke klart å finne ut hvor de kobler seg til hverandre og hvordan, kameraet har bare gitt ledetråder og loddmålene stemmer ikke med hverandre
- den andre er trolig den gamle pipen for den koksfyr som skal ha vært i huset tidligere. Den er i dag murt igjen, og jeg kommer ikke til den på en fornuftig måte i dagens situasjon, det står en elektrokjele, rør, osv. i veien...

Kort sagt, må bryte opp for å gjøre okulær inspeksjon for å finne ut sannheten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.