Vi skal bygge en terrasse og jeg skal regne ut hvor stor den skal bli. Vi vil få så lite svinn som mulig og tenkte å bruke de ferdige lengdene, men jeg finner ikke ut hvor lange de er, bare løpemeterpris. Noen som har peiling på hvilke lengder bjelker og terrassebord finnes i?

Det er forskjellige avhengig av hva som er tilgjengelig. Max er 5,4 men en vanligere lengder er 3,6 4,2 og 4,8. Finnes i intervaller på 30 cm.

Tror ikke man kan minimere prisen med hensyn til spill. Ofte er jo standardlengden mye billigere og da blir det jo hva det blir i spill.

Mikael_L
CaCC skrev:
Vi skal bygge en terrasse og jeg skal regne ut hvor stor den skal bli. Vi vil ha så lite svinn som mulig og tenkte å bruke de ferdige lengdene, men jeg finner ikke ut hvor lange de er, bare løpemeterpris. Noen som vet hvilke lengder bjelker og terrassebord finnes i?
Samme lengder som vanlig trevirke, dvs mellom 3 meter og 5,4 meter med 3dm steg.

Så hva butikken tilfeldigvis har på lager er jo en helt annen sak.
Men skal du kjøpe mye, så pleier det å gå bra å bestille akkurat den lengden du ønsker, og ha materialet hjemme uken etter omtrent. Den tjenesten bør alle vettige trelasthandlere kunne gi. Men selvfølgelig ikke hvis man bare vil ha 10 bord.

Tenk også på at en del av bordene sikkert er litt dårlige i enden, så du ikke optimaliserer for snevert. Trykket trevirke er av dårligst mulig trevirkeskvalitet, det må være slik for at væskene skal trenge inn godt, det betyr flere dårlige bord.

Sist redigert:
Takk så mye for svarene. Tanken er at vi skal kjøpe standardlengder. Jeg har akkurat tegnet opp selve terrassen, og det blir minimalt med spill. Kommer bare til å måtte kappe av 10-20 cm per planke eller regel. Så jeg føler meg fornøyd. Trolig kommer vi til å bestille treverk på forhånd så vi får det vi vil ha. Det blir jo et par meter :o)

har tom sett 10 cm steg på fallende lengde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.