matsa79
Hei
Jeg holder på å fikse innsiden av garasjen min, og jeg lurer på hvor lange skruer jeg må ha for å feste 70*45 lekter i taket? Lektene vil stå på høykant, så jeg kommer til å skru gjennom den siden som er 70mm. Jeg har et lavt skrånende tak, ca. 3 cm per meter.
Takets oppbygging er følgende: takpapp, rupanel, 45*45 (luftspalte), 220*45 og så skal jeg sette 70*45 under det.

Jeg skal isolere hele 220*45 lektene, deretter plast, så skal jeg sette 70*45 og isolere den også. Deretter blir det OSB og takgips.

Off topic :o Veggene er bygget opp med 145*45 som deretter skal få en 45*45, så OSB og gips.

Du bør eventuelt forbore 70-reglene så de ikke sprekker. Hadde tatt en 90 eller 100 lang.

ah, tenkte 70 høy men så ble skruen regnet på 45 regel.... selvfølgelig bør man ha typ 50 mm inn i neste regel for å få det til å holde bra.

Sist redigert:
matsa79
Ved 90 er det jo bare 20mm som holder igjen reglene jeg hadde trodd at jeg skulle trenge å ha rundt 140-150 mm lange skruer.

Forboring kan være bra, men kanskje unødvendig da "riktiga" skrue har selvborende spiss.

Men lengre skrue! Minst 120 mm. Taket blir jo ganske tungt.

Du kan jo forsenke 20mm i regelen. Da burde det deretter holde med 100mm (50 mm i regelen + 50 mm opp i festet)

matsa79
Takk for tipsene.
Det blir minst 120 lange skruer med selvborende spiss.

Bra valg, jeg har nettopp bygd et helt hus som har vegger med krysslekter 70x45 på høy kant, både på utsiden og innsiden.
Alle er skrudd med biltemas 6x120mm torx-skruer, skruene er trukket slik at hodene forsynkes ca 10mm i lekten. Ikke en eneste lekt har sprukket.

• Liker
JLindeman
  • Laddar…
matsa79
Jeg har bestilt skruer fra Wurth og det ble 6*140 lange for å feste 45*70 reglene i taket og 5*100 for å feste 45*45 på veggene. Så blir det vanlig plyfa skrue for å feste osb på både vegger og tak og vanlige gipsskruer for gipsen.

Det kommer sikkert til å holde!

Et spørsmål: Hvorfor skal du sette OSB i taket?

matsa79
Garasjen er sammenbygd med huset så vi måtte ha dobbelt gips, men da spurte jeg KA om vi kunne ha osb og gips i stedet. Ifølge ham hadde det nylig blitt gjort en test som viste at det var like sikkert som dobbelt gips. En annen fordel er at man kan skru opp ting hvor som helst uten problemer. Selvfølgelig kan man ikke henge altfor tunge ting, men man kan i alle fall ha tyngre ting enn om det hadde vært gips.

Mikael_L
Ja, akkurat, OSB bak gips gir nesten like god brannklasse som dobbeltgips. Kan altså ofte erstatte dobbeltgips. Litt dyrere, men praktisk når lysrørsarmaturer m.m skal skrus opp.

matsa79
Det var en av mine første tanker med osb.

OK, takk!

Tenkte ikke på brannklassifiseringen, bare at akkurat i taket pleier man ikke henge så tunge ting :o

I en tidligere episode av "Arga snickaren" fikk huseieren en skikkelig overhaling da det viste seg at han hadde brukt tid på å sette opp OSB i taket. Dette var riktignok i villaen, jeg kan akseptere ditt argument når det gjelder en garasje.

Ja Voima, hva skal man si?

Overkill er det som sniker seg på meg i alle fall.

Men OK, om TS vil (og har råd til å) bygge et nytt fort Knox så hvorfor ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.