1.933 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Leilighet fra århundreskiftet: Behov for avveksling eller ikke?
Jeg har en vegg mellom kjøkken og stue som jeg ønsker å åpne opp til en kvadratisk bue. Veggen finnes mellom kakkelovnene. Merk også at naboen har fjernet sin vegg uten avveksling. Se bilde på den finishåpnede veggen og naboens åpning.
Eventuelt er veggen bærende for bjelkelaget ovenfor (nest øverste etasje)?
Jeg lurer på om den er bærende og om naboen har gjort riktig ved å ikke avveksle?
Eventuelt er veggen bærende for bjelkelaget ovenfor (nest øverste etasje)?
Jeg lurer på om den er bærende og om naboen har gjort riktig ved å ikke avveksle?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Alt taler for at den ikke er bærende. I prinsippet forekommer ikke bærende vegger av tre i murede hus. De delene av mellomveggene som inneholder røykkanaler fra kakkelovnene er murt og dermed tykkere. For vurderingen er det alltid bra om man kan se tegningen for hele etasjeplanet.
Interessant! Her er tegningen for hele etasjeplanet.J justusandersson skrev:
Tror du fortsatt at den ikke er bærende?
Legg merke til at jeg da mener bærende for bjelkelaget ovenfor, ikke bærende for hele huset. Men det er klart, det finnes jo større rom uten mellomvegger.
De stående tette stenderne gjør meg usikker.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er et vakkert hus med en ganske komplisert oppbygging. Bjelkelag på denne tiden var enten bygget av stålbjelker eller trebjelker eller kombinasjoner av disse materialene. Bjelkenes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murte veggene, yttervegger og enkelte hjertevegger. Din vegg er en bordvegg, ikke en plankevegg. At den ikke har noen bærende funksjon fremgår tydelig av foto nr 2 der bordene slutter i luften over dørkarmen.
J justusandersson skrev:Det er et vakkert hus med en ganske komplisert oppbygging. Bjelkelag på denne tiden var enten oppbygget av stålbjelker eller trebjelker eller kombinasjoner av disse materialene. Bjelkenes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murede veggene, yttervegger og visse hjerteveggar. Din vegg er en bretvegg, ikke en plankevegg. At den ikke har noen bærende funksjon fremgår tydelig av bilde nr 2 hvor brettene slutter i luften over dørkarmen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Behövs vattbrädan?
Tak & Vind -
Behov for avveksling ved hulltaking under vindu
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Åpning til vinkelutbygging - avlastningsbehov
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Konstruktör i Göteborg som kan bedöma om avväxling behövs vid håltagning i betongvägg?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Behövs avväxling?
Fönster & Dörrar