Jeg trenger hjelp fra noen som har viss kunnskap og erfaring når det gjelder bygningskonstruksjoner. Jeg bor i en leilighet fra 1938, den som er nederst til høyre i vedlagt bilde. Ved bokstaven "O" går veggen ut med 15 cm. Cirka 3 meter lang. Jeg ønsker nå å "høvle" ned de 15 cm slik at hele veggen går i linje.

Jeg hadde en byggmester som var og så på det nå i morges, og han sa at det ikke var noen problemer siden det er et så smalt stykke, men at de ville begynne med å åpne opp nederst for å se om det var noen rør som gikk i veggen, for da ville det ikke være mulig. Jeg spurte om vi burde sette en bjelke for sikkerhets skyld, men han mente at det ikke var noen risiko med dette, så det var ikke nødvendig.

Jeg vil likevel sjekke med dere her om dere tror at han har rett? Jeg kan se på tegningen at veggene er laget i ulike materialer, den smalere i murstein i kalksementmørtel og den tykkere i hardbrent betong.

Spørsmål 1: Er det mulig å høvle ned veggen slik jeg ønsker? 2. Trenger jeg å sette en bjelke, eller har håndverkeren rett når han sier at det ikke trengs?

Jeg har ikke vært i kontakt med dem ennå på grunn av en historisk dårlig relasjon med dem. Jeg vil derfor gjerne sjekke opp så mye som mulig selv først før jeg eventuelt presenterer det videre.

Nei sier jeg. Ingen styre kan si ja til at du vil forringe husets bæreevne, selv om marginene skulle rekke til. Er du ute etter en JEvn vegg, så er det jo enklere å bygge ut den smalere delen. Med innfelte bokhyller eller lignende så kan du jo uansett få bruk for rommet.
Uansett, en konstruktør bør regne på det og utstede en erklæring hvis du insisterer, ellers har ikke styret noe grunnlag for å ta en beslutning.

Den delen er jo en bærende del for laster ovenfra fra annet murverk, så det er jo ikke bare å "høvle ned" – du tar en stor del av dens bæreevne gjennom et slikt inngrep.

Jeg kan jo ikke forstå tanken om å høvle den ned i stedet for å bygge på den murede delen for å få en jevn vegg.

Det er enklere, mye billigere, og du trenger ingen tillatelser fra et styre, men fremfor alt ingen gransking av verken konstruktør eller eventuelt byggetillatelse og godkjenning fra bygningsmyndigheten i kommunen.

Alle endringer av bærende konstruksjoner krever minst en byggemelding.

Man blir mørkredd av disse byggere og håndverkere som sier at alt kan løses uten å ha peiling.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.