Hvem er ansvarlig for at den som leier en maskin får riktig info ang drift m.m på maskinen/verktøyet om man er ansatt på en firma f.eks. Peab, er det utleieren eller arbeidsgiveren

rifitiraff skrev:
Hvem er ansvarlig for at den som leier en maskin får riktig info angående drift m.m på maskinen/verktøyet om man er ansatt hos en bedrift som eksempelvis peab, er det utleieren eller arbeidsgiveren
Hei rifitiraf,

Jeg vet ikke helt om jeg har forstått spørsmålet ditt riktig, men jeg tolker det som at du lurer på hvem som skal gi riktig info når du leier en maskin, utleieren eller arbeidsgiveren (dvs. utleierens sjef). Det er arbeidsgiverens (eller gruppeleder, enhetsleder osv. Noen form for ansvarlig) ansvar at utleieren vet hva som skal videreformidles til kunden, men det er jo opp til utleieren selv å så faktisk informere kunden. Altså er utleieren ansvarlig for at informasjonen når frem, men må jo ha fått direktiver fra sjefen.

Det kan jo være slik at informasjonen tas direkte fra produktblad, informasjon fra produsenten av utstyr eller annet sted, i slike tilfeller er det arbeidsgiverens ansvar å sørge for at utleieren kan nå denne informasjonen.

Håper jeg tolket spørsmålet ditt korrekt. Hvis ikke, så trenger vi litt mer kjøtt på beina :)

Mvh

Stefan

rifitiraff skrev:
Hvem er ansvarlig for at den som leier en maskin får riktig info angående drift m.m på maskinen/verktøyet om man er ansatt på en bedrift eks. peab, er det utleieren eller arbeidsgiveren
Som sagt er det vanskelig å tyde ditt spørsmål.
Mener du følgende:
Ansatt A jobber hos arbeidsgiver A, arbeidsgiver A leier maskin/verktøy hos utleier B, hvem er ansvarlig for riktig informasjon når ansatt A, er det arbeidsgiver A eller er det utleier B?

Arbeidsgiveren må det jo være. Spiller jo ingen rolle hvordan denne har skaffet maskinen

Med f.eks. Skylifts så må utleieren stå for informasjon for den modellen (gjetter pga arbeidsgiveren ikke har detaljkunnskap) som dagligtest, batterikontroll, funksjon osv., mens arbeidsgiveren er ansvarlig for at jeg er egnet til å kjøre og har riktig utdanning.

Jeg synes vi slipper dette spørsmålet til riftiraff har kommet tilbake med mer informasjon. Det er såpass ufullstendig at man ikke kan gi et godt og korrekt svar.

Mvh

Stefan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.