3.008 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Legge vinyl på eksisterende fliser i våtrom UTEN tetningslag
Hei, alle sammen!
Mitt bad i rekkehuset har ingen dokumentert tettesjikt, så jeg antar at det ikke finnes noe / eller at det er utilstrekkelig for moderne standard.
Jeg snakket med en VVS-bedrift som frarådet meg å legge vinylgulv på eksisterende flisegulv da det sannsynligvis er en ren betongplate under som puster gjennom gulvet, og at hvis jeg legger vinyl (som fungerer nesten som et tettesjikt) så vil fukten fra bunnplaten krype langs veggene og skape fuktskader.
Mitt spørsmål er nå om det fortsatt er greit å montere vinylplater på veggene, eller om også vegger trenger å "puste"?
Føles jo ikke som de har en slik funksjon sammenlignet med et gulv der betongplaten er i direkte kontakt med jordgrunn.
Her kommer et bilde av mitt katastrofale dusjrom (beklager rotet) der jeg akkurat nå monterer ny vifte, legger om vannrør som før er unødvendig lange, samt river eksisterende dusjkabinett og erstatter med en ny.
Mitt bad i rekkehuset har ingen dokumentert tettesjikt, så jeg antar at det ikke finnes noe / eller at det er utilstrekkelig for moderne standard.
Jeg snakket med en VVS-bedrift som frarådet meg å legge vinylgulv på eksisterende flisegulv da det sannsynligvis er en ren betongplate under som puster gjennom gulvet, og at hvis jeg legger vinyl (som fungerer nesten som et tettesjikt) så vil fukten fra bunnplaten krype langs veggene og skape fuktskader.
Mitt spørsmål er nå om det fortsatt er greit å montere vinylplater på veggene, eller om også vegger trenger å "puste"?
Føles jo ikke som de har en slik funksjon sammenlignet med et gulv der betongplaten er i direkte kontakt med jordgrunn.
Her kommer et bilde av mitt katastrofale dusjrom (beklager rotet) der jeg akkurat nå monterer ny vifte, legger om vannrør som før er unødvendig lange, samt river eksisterende dusjkabinett og erstatter med en ny.
Når ble badet bygget/renovert sist? Hva er materialet i veggene? Hvis det finnes en fuktsperre i veggene, og du legger et ytterligere tett lag utenpå, kan det skape problemer.
Generelt gjelder det at man ikke skal endre på en fungerende konstruksjon. Med dine forutsetninger ville jeg nok forsøkt å finne andre måter å freshe opp badet på. Har du for eksempel sett på å male? Gulvet burde du kunne ha epoksy på?
Generelt gjelder det at man ikke skal endre på en fungerende konstruksjon. Med dine forutsetninger ville jeg nok forsøkt å finne andre måter å freshe opp badet på. Har du for eksempel sett på å male? Gulvet burde du kunne ha epoksy på?
Takk for svar! Badet ble renovert i 1997, men det finnes ingen dokumentasjon igjen. Det er et borehull i veggen fra der en vask/tørk sto før, og nå siden jeg har kombi-maskin, er det ingenting som bygger i høyde. I det hullet ser det ikke ut til å være noen fuktsperre, bare puss og treverk under.mexitegel skrev:
Når ble badet bygget/renovert sist? Hva er materialet i veggene? Hvis det finnes et fuktsperre på veggene, og du legger et ytterligere tett lag utenpå, kan det skape problemer.
Generelt gjelder at man ikke skal endre på en fungerende konstruksjon. Med dine forutsetninger ville jeg nok prøvd å finne andre måter å friske opp badet på. Har du for eksempel vurdert å male? Gulvet burde du kunne bruke epoksy på?
Ville det vært mulig å male på veggflisene og gulvet uten at det skaper noen fuktsperre? Tenk om ikke epoksy ville fungert som et vinylgulv på flisene?
Aaah ok! Og da blir det typ som gulvet på et lagerlokale i stil (om man ikke tilsetter pigment)?mexitegel skrev:
Antar at man da maler til gulvets fliser er utjevnet i et solid lag?
Er det noe som brukes på vegger også? Veggene irriterer meg mest med tanke på at det finnes dusinvis av tidligere borehull samt sprekker. 4 pilothull for vannet til dusj og vask som du ser i nedre høyre hjørne på bildet.
Du kan ikke bruke epoksy for å "fylle ut" fugene i klinkeren. Da må du antagelig avrette først med passende sparkelmasse, men da begynner prosjektet å vokse, og man bør stille seg spørsmålet om hva som er rimelig med tanke på alderen. Du må i så fall også nøye sjekke at sparkelmassen fungerer for det du har tenkt deg. På klinker og dekkes med epoksy.
Det går an å bruke på vegger også, men for begge tilfeller skal man være oppmerksom på at det er vanskelig for maling å få feste på fliser og klinkers.
Rådfør deg med malingprodusenten, de har ofte veldig god support også for privatpersoner.
Det går an å bruke på vegger også, men for begge tilfeller skal man være oppmerksom på at det er vanskelig for maling å få feste på fliser og klinkers.
Rådfør deg med malingprodusenten, de har ofte veldig god support også for privatpersoner.
Tusen takk! Skal kikke på det! Vil ikke holde på for mye under flisene da jeg fikk høre i går også at det er mye asbest i vegger og tak i baderommet bare 3-4cm inn i veggen.mexitegel skrev:
Du kan ikke bruke epoksy for å "fylle ut" fugene i flisene. Da må du antagelig flytsparkle først med egnet sparkelmasse, men da begynner prosjektet å vokse, og man bør stille seg spørsmålet om hva som er rimelig med tanke på alderen. Du trenger i så fall også nøye sjekke at sparkelmassen fungerer for det du har tenkt deg. På fliser og dekkes av epoksy.
Det er mulig å bruke på vegger også, men i begge tilfeller skal man være klar over at det er vanskelig for maling å få feste på fliser og klinker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.234 innlegg
På 90-tallet var man vel klar over at det trengtes fuktsperre på veggene og gulvet hvis det var meningen at man skulle dusje rett på dem. Siden det er trestendere i veggen gjelder det vel ikke en kjeller med tilskytende fukt gjennom vegger og gulv. Derimot har jo fuktsperrer periodevis sett helt annerledes ut enn i dag, en stund var det bare som et tynt lag maling (og man kan ha unnlatt å rulle det rett ved et stikkontakt).
Hull gjennom fuktsperrer tettes med silikon i passende farge.
Men vær klar over at forsikringsselskaper vanligvis har aldersfradrag som gjør at baderom ikke har noen verdi ved en skade etter 25-30 år, dvs. hvis det blir en vannskade er det ikke bare spørsmål om de kostnadene som en vanlig renovering fører til, men også ekstra kostnader for å bytte vannskadet innhold i vegger og gulv.
På veggene kan man male med flisemaling.I Inarius skrev:
Hull gjennom fuktsperrer tettes med silikon i passende farge.
Men vær klar over at forsikringsselskaper vanligvis har aldersfradrag som gjør at baderom ikke har noen verdi ved en skade etter 25-30 år, dvs. hvis det blir en vannskade er det ikke bare spørsmål om de kostnadene som en vanlig renovering fører til, men også ekstra kostnader for å bytte vannskadet innhold i vegger og gulv.
Tettesjikt på en eller annen måte har alltid eksistert.
Rullede sjikt på 80/90-tallet var følsomme.
Klinker/fliser direkte på betong finnes mest i kjellere og lignende, eldre leiligheter i betong/stein hadde asfalt/ tjære bak.
Rullede sjikt på 80/90-tallet var følsomme.
Klinker/fliser direkte på betong finnes mest i kjellere og lignende, eldre leiligheter i betong/stein hadde asfalt/ tjære bak.
Klikk her for å svare