Hei! Vi skal bytte ut radiatorer til gulvvarme. Huset er bygget i 83, varmes med bergvarme og vi skal legge tregulv (klikk).

Nå fikk vi to forslag, ett var å legge vanlig gulvvarme oppå eksisterende bjelkelag og for ca 150 000 kr til kan vi i stedet velge EPS-betong og flyte for å få jevnere varme og bedre isolert. Det høres jo veldig koselig ut med jevn og behagelig varme, men vi har lave driftskostnader og skal bygge om hele huset så spørsmålet er om det er verdt det..

Man vet jo selvfølgelig ikke helt hvordan eksisterende isolasjon ser ut, kanskje er den dårlig og må byttes men det koster nok sikkert ikke mer enn typ 20000 (gjetter bare).

Noen som har smart input eller mener noe for eller imot?

L Lovikavanten skrev:
Hei! Vi skal bytte ut radiatorer til gulvvarme. Huset er bygd i 83, varmes med bergvarme og vi skal legge tregulv (klikk).

Nå fikk vi to forslag, ett var å legge vanlig gulvvarme oppå eksisterende bjelkelag og for ca 150 000 kr til kan vi i stedet velge EPS-betong og flyte for å få jevnere varme og bedre isolert. Det høres jo veldig koselig ut med jevn deilig varme, men vi har lave driftskostnader og skal bygge om hele huset så spørsmålet er om det er verdt det..

Man vet jo selvfølgelig ikke helt hvordan eksisterende isolering ser ut, kanskje er den dårlig og må byttes men det koster nok sikkert ikke mer enn typ 20000 (bare gjetter).

Noen som har smart input eller mener noe for eller imot?
Hvor stor forskjell blir det isolasjonsmessig med EPS-betong ?
Man taper jo litt mindre varme totalt sett om det er bedre isolert, "jevnheten" vet jeg ikke om det har så mye å si dog.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hvor stor forskjell blir det isoleringsmessig med EPS-betong?
Man taper jo litt mindre varme totalt sett om det er bedre isolert, "jevnheten" vet jeg ikke om det spiller noen større rolle dog.
Det han fremhevet litt var at med tyngre underlag, dvs det øverste laget flyt gjør at varmen holder seg og at man kan gå ned ytterligere litt i fremledningstemperatur. Men så vidt jeg kan se er mineralull bedre isolerende enn EPS-cement (0,037 mot 0,08) så spørsmålet er jo om vi kan bruke de 150k kr på noe morsommere 😄

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvor stort volum EPS er det snakk om? Jeg har støpt EPS i kjelleren hos oss, og når jeg sjekket priser, var det pumpebilen som gjorde at det steg, så jeg vispet selv. EPS er veldig tilgivende å jobbe med og ikke spesielt dyrt.

J jhall skrev:
Hvor stor volum EPS dreier det seg om? Jeg har støpt EPS i kjelleren hos oss, og når jeg sjekket priser så var det pumpebilen som gjorde at det stakk av, så jeg vispet selv. EPS er veldig tilgivende å jobbe med og ikke spesielt dyrt.
Om jeg tenker rett burde det bli ca. 40 m² x 0,2 m = 8 m³. Vi skal ikke gjøre det selv, og en stor del utover pumpebilen blir også arbeidstime å bygge støpeform nedenfra krypkjelleren.

• Liker
jhall
  • Laddar…
L Lovikavanten skrev:
For ca. 150 000 kr til kan vi i stedet velge EPS-betong og flyte for å få jevnere varme og bedre isolert.
EPS isolerer bare en tredjedel så godt som mineralull. Så det blir definitivt ikke bedre isolert sammenlignet med f.eks. gullfiber som dessuten er mye billigere.

• Liker
Lovikavanten
  • Laddar…
useless useless skrev:
EPS isolerer bare en tredjedel så godt som mineralull. Så det blir definitivt ikke bedre isolert sammenlignet med f.eks. gullfiber som dessuten er mye billigere.
Mineralull holder dog på vann som lekker inn, og da isolerer den ikke i det hele tatt, samt at det blir råte eller verre.

Mineralull er en veldig dum idé i grunn.

kashieda kashieda skrev:
Mineralull holder derimot vann som lekker inn, og da isolerer den ikke i det hele tatt, samt at det blir råte eller verre.

Mineralull er en meget dum idé i grunner.
Det er ikke snakk om mineralull i en grunn. Det er et bjelkelag med en krypkjeller under. Altså den vanligste konstruksjonen på eksisterende hus i dag.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
EPS isolerer bare en tredjedel så bra som mineralull. Så det blir definitivt ikke bedre isolert sammenlignet med f.eks. gullfiber som dessuten er mye billigere.
Nei det var det jeg kom fram til også.. vi kommer nok til å hoppe over EPS og legge de pengene på annet :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.