P
Hvordan i all verden skal jeg få til dette?

"Skjøting mellom seksjonene er tillatt, minste lengde er
900 mm, og hver plate må festes i minst to lekter."

Gulvet er 510 cm langt, og hvis jeg starter med en hel plate, blir det 180+180+180=540. Da kan jeg ikke starte neste rad med den biten hvis minste lengde er 90 cm. Deler jeg en plate på midten, blir det 90+180+180=450 cm, så den siste biten blir 60 cm, noe som er for kort ifølge instruksjonen. Har de skrevet feil, eller? Leser man Elitgolvs instruksjoner, er minste bit 200 mm hvis jeg forstår det riktig. Gulvet er fra Hornbach, Kronospan. Samme som Byggmax tror jeg.

Du får 30cm spill per rad.
30/510 gir 5,8% spill.

180 + 180 + 150 = 510
150 + 180 + 180 = 510

Står det så i anvisningen, så er det jo det som gjelder.
Men om du bygger for deg selv, kan man jo alltid gjøre avvik.

Men har du regnet på hvor mange plater du ville spare på det gulvet ved å gjøre "feil"?

Finnes det 240 plater fra samme leverandør?

P
Blir jo maks 2 skiver så det kan jeg ta, de var jo ikke så dyre. Jo de fantes i 240 lengder også men nå er de innkjøpt og båret inn i huset så det blir nok bra.

P
Så her blir det med den inndelingen. Kommer bare til å bli 6cm på siste raden så man kanskje skal begynne med å lengdesplitte første raden? vet ikke hva minste bredde er.

Tja, det kanskje ikke ble så bra som jeg selv først trodde?
Havnet alle skjøtene i samme rom nå?

P
Akkurat, det må man jo ta hensyn til. Får dra hjem og måle litt mer. Lagde en ny tegning siden rommet ikke er kvadratisk.

Ja, med andre merker på gulvsponplate får man ikke ha skjøt i samme rom som plankene ved siden av.
Men jeg kan jo ikke si noe om dine plater da jeg ikke har sett den anvisningen.

P
Her er instruksjonene

P
Det var jo ikke helt lett dette her. Ble en del skjøter i samme rom.
Regler i rødt og skjøter i lilla.

Er det noen som kan forklare hvorfor bildene havner feil vei selv om de er lagret og vises riktig på datamaskinen?

• Tegning av byggekonstruksjon med rødmerkede bjelker og lilla skjøter, dimensjoner skrevet i rutene. Noen håndskrevne notater på siden.
Sist redigert:
P
Dette burde vel funke? 3. raden nedenfra begynner med en 105cm plate og da havner skjøtene på en gulvregel i stedet.

• Planskisse av gulv med dimensjoner og skarver. Røde og blå linjer markerer plassering av planker. Notater på skissen viser målinger i cm.
Sist redigert:
Legg så mange skjøter som mulig oppå stendere.
Havner en skjøt ganske så midt i rommet, så støtt med en kortling nedenfra. Overkill? Kanskje, men det føles bra ;)

P
Fast er ikke hele ideen med et slikt gulv at man skal kunne ha skjøter mellom gulvbjelkene? dog ikke to ved siden av hverandre i samme rom.

Ja, sånn er det, og noen ganger er man uheldig med målene.

Peter_K skrev:
Men er ikke hele ideen med et slikt gulv at man skal kunne ha skjøter mellom gulvbjelkene? dog ikke to ved siden av hverandre i samme felt.
Slik jeg ser det, er ikke det hele tanken, men det er godkjent og fullt mulig. I et moderne bygget hus kjører man vanligvis cc600, og da legger man selvfølgelig alle skjøtene over bjelkene. I et eldre hus er det sjelden nøyaktig cc600 over samtlige bjelker, og da blir det best effort. Men som sagt, det er fullt mulig å legge skjøter mellom bjelkene også ved behov, men jeg synes ikke det verken er ønskelig eller "hele tanken". Det er bare mulig for å gjøre det noenlunde praktisk, økonomisk og raskt å legge gulvsponet i de fleste tenkelige rom.

P
Ja, det er jo ikke så mye jobb å skru fast noen kortlingar, så det kan man vel koste på seg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.