Vi har et vindu rett over badekaret i badet og selv om vi gjerne hadde beholdt vinduet, har vi bestemt oss for å tette det igjen for å unngå at forsikringsselskapet klager ved en ev. fremtidig forsikringssak. Badet skal altså totalrenoveres, om noen lurte.
Vi vil imidlertid ikke bare tette igjen vinduet siden det både krever byggetillatelse, som forsinker og fordyrer, og i tillegg vil vi få problemer med å få til en pen reparasjon på utsiden siden den består av pusset tegl. Den løsningen vi ser på er å skru fast det ytterste glasset i karmen og sette på noe folie for at det skal se ut som blindglass, ut fra sett. Deretter tetter vi igjen vinduet på innsiden. Da vil vi selvfølgelig isolere også, og det er her vi endelig kommer til mitt spørsmål:

Rent intuitivt føler jeg at vi ikke bør legge isolasjonen direkte mot innsiden av vindusglasset, en slags luftspalte bør nok til for å forhindre kondens og fuktvandring. Jeg hadde noen gulvplater til overs da vi la dem inn i kjellerdusjen, kunne jeg sette opp dem mellom vinduet og isolasjonen? Se http://www.jula.se/golvplattor-av-polypropen-1-m-11-pk-290110 for bilde og forklarende tekst.

Prøver å tenke utenfor boksen.

Om du skulle sette en herdet glasskive for vindusnisjen/hullet (sett innenfra).
Få til sånn at fuktsperren kobles utenpå denne, og at gummi/duk fester ordentlig på glass.
Gjør vinduet åpnbart utenfra (for rengjøring/pussing).
Avslutt med en fliselist et stykke inn på glasset og fliser for å skjule fuktsperren.

Da har du fortsatt lysinnslipp/utsikt men godkjent fuktsperre. Glass tåler fukt/vann.
Det eneste problemet jeg ser med dette er at det skal feste ordentlig på glass, samt at meg bekjent finnes ingen slik konstruksjon, dvs forsikringsselskapet kanskje likevel ikke liker løsningen.
Samt hva skjer i det lukkede rommet mellom glass og vindu (fuktmessig).

... det var kanskje ikke en god idé likevel....:)

Jeg har et likt vindu, da jeg renoverte badet var min første tanke doble dusjforheng, ett mot vinduet og ett mot rommet. Jeg la mykfug mellom flisene og vinduskarmen, lakket trelistene rundt vinduet. Så tenkte jeg det ville se penere ut med en plexiglassplate som beskyttet vinduet mot sprut. Når badet begynte å bli brukt ble det verken det ene eller det andre. Det virker som folk som dusjer i badekaret sitter ned når de vasker håret, så det blir bare enkelte dråper på vinduskarmene.

I Leiligheten jeg hadde før så hadde de flislagt inn et åpningsbart plexiglassvindu (så ut til å være til akkurat dette formålet)

Er det ikke trist å miste en naturlig lyskilde på badet?

Visst, hadde jeg fått velge selv hadde vinduet blitt sittende, men det er ikke jeg som har forfattet Säkra Våtrum, som forsikringsselskapene støtter seg til.

Jeg forstår delvis hvorfor de bekymrer seg for vinduer i våtsone 1 for når ungene mine har badet ferdig er det ikke mye vann igjen i badekaret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.