Vi har i dag en carport som er asfaltert og vurderer å utvide parkeringsflaten foran slik at 2 biler får plass ved siden av hverandre.
Vi har 2 forskjellige løsninger vi vurderer.
1. Å asfaltere ved siden av eksisterende asfalt
2. Å legge brostein ved siden av eksisterende asfalt

Alternativ 1 er noe billigere mens alternativ 2 er noe penere.
Men jeg lurer på om brostein med tiden holder like godt som asfalt? Er det en risiko for at den synker etter hvert når biler står og kjører på den?
Brosteinen vi eventuelt velger er denne http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Markbelaggning/Marksten/Munksten/
Grunnen til at vi velger nettopp denne steinen er at vi har den på andre steder i hagen.

Deretter lurer jeg også på hvor mye man må utvide for at en bil skal få plass. Vi vil jo få plass til bilen uten problem men samtidig ta så lite som mulig av resten av tomten ved å øke arealet.
Jeg leste at en større bil (typ v70 er 1,80 brei) og en mindre bil (typ toyota aygo) er 1,60 brei.
Holder det med 2 m i bredden?

Hva tror dere om ovenstående problemstillinger og hva som kan være best?

Bilene skal ikke bare få plass, du skal åpne dørene og gå i/ut, laste inn/ut også selv når det står 2 biler der, slik jeg ser det, er ikke 2 m per bil nok, minst 3 m per bil ville jeg laget om jeg hadde plass.

Men jeg har ikke plass :( parkeringsplassen vår er på langs, så bilene står på rekke, derimot har vi valgt å asfaltere parkeringsflaten både der og foran garasjen. Ifølge våre "markgubber" som skal fikse både steinlegging og asfaltering, holder det bedre med asfalt, stein synker mer over tid. Men det er mer praktisk også ved f.eks. snømåking at det ikke finnes en masse skjøter og kanter, for uansett hvor godt man gjør jobben, vil noen steiner være litt forskjellig i høyde.

Men det er penere med belegningsstein enn asfalt, vi valgte imidlertid å være litt praktiske :)

Jan-Å skrev:
Bilene skal ikke bare få plass, du skal åpne dørene og stige inn/ut, laste inn/ut også selv når det står 2 biler der, sånn som jeg ser det rekker ikke 2 m per bil, minst 3 m per bil ville jeg gjort om jeg hadde hatt plass.

Men jeg har ikke plass :( vår parkering er i lengden så bilene står på rekke, derimot har vi valgt å asfaltere parkeringsområdet både der og foran garasjen. I følge våre "markgubber" som skal fikse både steinlegging og asfaltering, holder det bedre med asfalt, stein synker mer over tid. Men det er mer praktisk også ved for eksempel snøskuffing at det ikke finnes en masse skjøter og kanter, for uansett hvor bra man gjør jobben, vil noen steiner differere litt i høyde.

Men klart er de finere med stein enn asfalt, vi valgte dog å være litt praktiske :)
Hei! Jeg var visst ikke tydelig nok.
Den asfalterte overflaten som finnes der i dag er 3,6 meter bred. Hvis jeg utvider ytterligere 2 m, blir det således 5,6 meter bredt totalt.
Spørsmålet er hvor bra 2 biler får plass på den flaten?

Bra poeng med steinskuffing der, det har jeg ikke tenkt på.
Men samtidig så er jo steinen utrolig mye finere ;)

Synspunkter, klarer man 2 biler lett på 5,6 meter i bredde?

Plass får de jo, men jeg synes som sagt at det kreves minst 3 m per bil hvis man har plass. Men sett de aktuelle bilene ved siden av hverandre og sjekk.
Det kommer jo litt an på hva slags biler man plasserer der også, mine beregninger og tanker tar utgangspunkt i at VW Passat er det absolutt minste som vil stå der.
Men kjører man Mazda 121 eller Nissan Micra og sånt kan man vel trekke fra et par meter uten problemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.