Hei

Har et spørsmål, skal muligens kjøpe et oppussingsobjekt og leser nå i byggetegningene at det er støpte betongplater oppå hulltegl i gulvet. Dette er en leilighet i et hus fra 1912 i Oslo sentrum. Jeg tenkte ikke å pusse opp alt selv, men ble litt usikker på hvor vanskelig det vil bli å flytte avløp da jeg tenkte å bytte plass på kjøkken og bad. Har pusset opp århundreskifte før og da er det jo bare å tenke på hvordan trebjelkene går og forsterke eventuell hulltaking i disse. Men hvordan gjør man det egentlig med betong?

1 Altså antar at platen og tegl er det som skiller etasjene fra hverandre så det finnes ingen hulrom å legge avløp i?
2 Er det slik at man freser opp betongen og tegl, legger deretter avløp i det utfreste og støper oppå hvis man vil få ned avløpet i gulvet med riktig fall etc?
3 Hvor komplisert er det egentlig å gjøre dette, trenger man en beregningsingeniør etc eller har byggere oversikt? Er det enklere eller mer komplisert enn trebjelkelag?
4 Har man mer frihet til å legge avløp i betong enn trebjelkelag? Altså i tre skal man jo helst unngå å gå gjennom for mange bjelker og gjøre for mye uttak. Men i betong??

Så kort sagt, vil det være et mareritt å flytte kjøkken og bad, eller det samme som århundreskifte eller enklere?

Takk!

Bumpar denne. Er det virkelig ingen som har noen innsikt i det hele tatt, eller er det feil forum jeg har postet i?

A Andreas Kneg skrev:
Hei

Har en fundering, skal kanskje kjøpe et renoveringsobjekt og leser nå i byggetegninger at det er støpte betongplater oppå hulltegl i gulvet. Dette er en leilighet i en bygård fra 1912 i Oslo sentrum. Jeg hadde ikke tenkt til å renovere alt selv, men ble litt usikker på hvor krevende det kommer til å bli å flytte avløp da jeg vurderer å bytte plass på kjøkken og bad. Jeg har renovert leiligheter fra århundreskiftet før, og da handler det jo om å tenke på hvordan trebjelker går og forsterke eventuell hulltagning i disse. Men hvordan gjør man det egentlig med betong?

1 Jeg antar at platen og tegl er det som skiller etasjene, så det finnes ikke noe hulrom å føre avløp i?
2 Er det slik at man freser opp betongen og tegl, fører deretter avløpet i det utfresede og støper oppå hvis man vil få ned avløpet i gulvet med riktig helling etc.?
3 Hvor komplisert er det egentlig å gjøre dette, trenger man en ingeniør for beregning etc. eller har byggherrene kontroll? Er det enklere eller mer komplisert enn trebjelkelag?
4 Har man mer frihet til å føre avløp i betong enn i trebjelkelag? Altså, i tre skal man jo helst unngå å gå gjennom for mange bjelker og lage for mange utsparinger. Men i betong??

Så kort sagt, vil det være et mareritt å flytte kjøkken og bad, eller det samme som århundreskifte eller enklere?

Takk!

Ingen svar, det er ikke tilrådelig å frese i betongen eller i tegl, det sistnevnte kan sikkert gjøres, men du må kontakte styret for å få evt. et klarsignal.

Hei

Jeg forstår at jeg må ha styrets godkjenning men det gjøres vel renoveringer hele tiden i leiligheter bygget på denne måten tenker jeg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.