Jeg prøver å finne stilige fester for wire. Skal bygge en pergola der jeg skal bruke wire som plantestøtte, men jeg finner ingen stilige fester for wiren. Har imidlertid sett fester i byen (i gjerder osv.), men finner dem altså ikke på byggevarehusene!
Noen som har tips om hvor man bør se?
Det jeg er ute etter er noe som ligner en hylse der wiren sitter fast, så skrur man fast hylsen i festet på pergolarammen.

...og kalles for vantskrue. ;)

• Liker
vasaloparn
  • Laddar…
Immobil skrev:
...og kalles for vantskrue. ;)
Og finnes fine og billige på Biltema i rustfritt og ulike størrelser, let blant båtsakene. De har nok det meste du trenger der, vi kjøpte lignende ting hos dem til vårt segltak. Prisene er lattermildt lave om du sammenligner med båtbutikk, og ifølge han som sydde vårt segltak (seilmaker i 20 år) like bra kvalitet.

/FlitigaLisa

Ikke trenger du å presse sammen wiren! Bruk noe som heter kause, en metallmojeng som du legger wiren rundt og en annen mojeng som låser alt.. Du ser hvordan vi har gjort på vårt seiltak på bildet nedenfor. Kausene kjøpte vi på Biltema, wiren og den andre metallmojengen (som jeg ikke vet hva den heter) fant vi på byggevarehuset.

/FlittigeLisa

• En metallvajer med kauser og låsemekanisme festet på en vegg, brukt til å stramme et segelduk. Bakgrunnen er mørkgrå panel.
Leif... skrev:
Men du vet at mutterne på vantskruen skal strammes mot midtdelen for å låse den sånn at ikke vantskruen skrur seg opp?
Selvfølgelig vet jeg det! Dette bildet er fra da vi holdt på å montere seilet forrige sommer, og alt var ikke justert ennå. Jeg hadde ikke et annet bilde siden vi i år har bygget om konstruksjonen for raskt å få ned seilet ved mye vind.

/FlitigaLisa

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.