Når jeg muret garasjen, gikk jeg tom for riktig dimensjon av leca-blokker og hadde det travelt, så jeg fortsatte med en mindre dimensjon, noe jeg nå får angre på.
Jeg har 3 kjente alternativer:
1) Støpe - slitsomt å lage form og alt det innebærer... Energiopptak er heller ikke det beste, tenker jeg.
2) "Lettbetongplate", ikke noe jeg har jobbet med, men en fyr jeg kjenner som pusser sa det kunne være fornuftig.
3) Cellplast, 50mm eller litt mindre. - Bedre isolasjon er alltid fristende.
4) Pusse veldig tykt - Høres slitsomt og unødvendig ut.
Uansett løsning skal veggen senere pusses (i rimelig tykkelse) og bli hel og pen, så det blir ingen utseendemessig forskjell. Dermed vil argumentene kanskje handle om arbeidsmengde, energi, styrke (jeg skal montere opp veggskinner med konsoller) osv.
Utsiden av veggen har 20 cm isolasjon og rommet er ca 60 cm høyt og 5 meter langt.
felix: Støping går jo, men det er ganske mekking.
corre: Det er ikke bare et par plater, det er jo en hel dags skjæring eller noe
Har dere argumenter for å ikke kjøpe lange plater og sette inn? Både cellplast og lettbetongplate fyller opp hele avstanden på høyden i standardformat, så setter man noen plater på bredden. Man får sikkert bedre holdbarhet med deres løsninger, men det blir sikkert mer arbeid? Jeg vet ikke helt hvordan man fester platene som jeg snakker om, men antar med lim, eller at de pusses / mures fast.
Lettbetongplate fungerer utmerket, men den koster vel litt mer? Den kan limes med spesielt lim eller trolig vanlig finbetong og deretter pusses inn med pussmørtel.
Jeg hadde unngått celleplast, mest for å få til samme type vegg hele veien.
Ellers finnes det betongplater som er 45 mm tykke som selges som hageplater i litt forskjellige størrelser. Billig og rask måte å fylle med betong uten å støpe.
Interessant idé med betongplater også! Det skal undersøkes. Da kanskje jeg kan finne plater som er typ 55 cm så kan jeg få plass med et par kabelslanger også.
Takk for tankene, jeg kommer tilbake med et resultat!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.