Akkurat kommet hjem fra husbygget og begynner å bli litt bekymret om det kommer til å holde sammen.

Håper noen kyndige kan gi svar på mine bekymringer, jeg vedl. et bilde på hvordan det ser ut akkurat nå.

Greia er at før markarbeidet startet så sa man at man måtte bruke L-støtte av betong på 1,5 m med tanke på trykket som blir ovenfra av massene og helningen som er på tomten (10 m fall på 45 m), men som det vises på bildet så har man bestemt seg for en annen løsning, nemlig leca-blokk, hittil er det 8 runder med 19 cm høye og 25 cm dype blokker.

Ifølge min kone som var innom og spurte de som jobbet med muringen så vil det ikke bli noe trykk, noe som høres veldig rart ut, bakken og tomten er jo fortsatt den samme.

Så mitt spørsmål er helt enkelt, kan man regne med at en leca-mur har samme holdbarhet som L-støtte i betong?

De kanskje til og med kommer til å mure ytterligere runder, akkurat nå har de altså murt høyere enn hva L-støttet hadde bygget på høyden.

Jeg har prøvd å finne svar på nettet men det eneste jeg finner er at hvis det skal holde så kreves det at det fylles også på den andre siden og det ganske høyt.

Jeg mener det er jo adskillige tonn med masser (hørte en siffer på 400 tonn i en skråning) + et hus som skal hvile på denne muren, så man vil jo virkelig at det skal holde.

Håper noen med mer kunnskap kan gi litt mer klarhet i om vi bekymrer oss unødvendig eller om det er berettiget.

Mvh! / J

• En halvferdig leca-mur ved siden av et byggeprosjekt, med stablede leca-blokker og byggematerialer i et skogsområde.
K
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.