Jeg skal gjøre en loftutbygging. Loftet er plassert på gavlen i en flerfamiliebolig, og på loftet er gavlveggen en pusset vegg. Loftet er ikke isolert, og derfor skal jeg selvfølgelig isolere taket, men jeg vil også isolere ytterveggen, og helst vil jeg bruke leca blokker eller noe lignende. Samme materiale vil jeg bruke på den motsatte veggen som skal bli en brannvegg.

Gulvet på loftet er et gammelt tregulv i dag. Er det mulig å bruke leca blokker for å mure opp de veggene jeg beskrev ovenfor? Jeg hørte noen som sa at blokkene ikke skal ligge direkte på tregulvet fordi da kan veggen bevege seg når gulvet beveger seg (belastes). Kan den mures direkte på bjelkelaget under gulvet?

Er det risiko for mugg hvis jeg har to murte vegger ved siden av hverandre som med ytterveggen, og hvordan kan jeg fjerne den risikoen?

Hvorfor vil jeg da ha leca blokker og ikke gipsvegger? Jo, jeg vil pusse veggene med leirpuss, ha såkalte klinte vegger.

Leirpuss utføres vel ofte/oftest på trevegger?

Jeg forstår ikke helt, skal du ha først isolasjon og deretter en innvendig vegg av leca? Jeg vil i stedet foreslå enten isolasjon med celleplast og deretter pusset (som er nesten identisk med leirpuss om man gjør det riktig), eller oppregling og isolasjon med ull, og deretter bord som nettes og leirpusses.

Jo, jeg vil at ytterveggen skal bli tykkere, og dermed isolere bedre, og jeg tenkte gjøre det med lecablokker, om det er passende, men om ikke kan jeg tenke meg andre materialer.

Lerklin vil jeg gjøre fordi det skaper et behagelig innendørsklima (jevn og bra fuktighetsnivå) og at det er vakkert. Overflaten kan være som den er eller man kan legge i pigment i leiren eller så for eksempel kalkmaler man på. Leca blokkene gir vel også en sterk vegg som det er lett å for eksempel bore hull i for å henge opp ting.

isolasjon med celleplast skulle vel være mellom gipsplater eller?

Leca isolerer ikke særlig bra.

Man kan pusse direkte på cellplasten, så det går an å bruke kun cellplast uten lekter. Da får man riktignok en vegg som det er vanskelig å henge ting i, og den er følsom for slag hvis den er tynnpusset. Bruker man lekter og planker, så er ull å foretrekke.

Ville nok anbefale lekter, ull og planker ved nærmere ettertanke. Pusset cellplast er ikke helt bra innendørs nettopp på grunn av vanskelighetene med å henge.

Ifølge det jeg kjenner til så isolerer leirpuss ganske bra, så kombinasjonen av leirpuss og leca kunne være ok.... men spørsmålet mitt var om det går bra å mure opp slike vegger på de stedene jeg nevnte, i et loftsrom med ganske høyde til mønet (4,5 m), tregulv... dels mot eksisterende murt vegg, og dels mot resten av loftsrommet (andre beboeres rom).

Jeg vet ikke om du kan mure det der du vil, men jeg tror ikke det er en god idé å sette muren på tregulvet.

Derimot vet jeg litt om leirpuss. Det sies ofte at 2 eller 2,5 cm leirpuss isolerer like bra som 10 cm mineralull. Dette er virkelig tull (som sannsynligvis kommer fra Göran Gudmundsson på Senter for bygningsvern i Gysinge). Leirpuss isolerer omtrent like godt som vanlig puss, noe som er opplagt når man tenker etter. Det er et veldig kompakt materiale som inneholder minimalt med luft. Antagelig er det motsatt, 2-2,5 cm mineralull tilsvarer 10 cm leirpuss, om ikke mer. Et veldig dårlig isolerende materiale, selv om det er effektivt til å stoppe trekk i gamle tømmerhytter.

Og jeg har brukt leirpuss en hel del, og har merket leirpussens manglende isoleringsevne i min hytte.

Mikael_L
Det kanskje er den rent vindisolerende egenskapen (eller skal vi kalle det vindavskjermende) som menes, altså ikke varmeisolerende.

Jeg er helt enig med deg Jon, lerkliningen kan ikke ha bedre isolasjonsverdi enn mineralull/glasull/cellplast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.