Hei!

Jeg vurderer å bygge ut huset mitt med et bad.
Skal støpe en plate på bakken. Leca isoblokk til veggene, er det en god idé?
Tykkelsen på blokkene er tydeligvis 30 cm, isolasjonen er av polyuretan.

Ditt spørsmål høres ut som det passer bedre under "Byggematerialer & byggeteknikk". Hva du har på veggene før selve baderomsbyggingen spiller nok ikke så stor rolle.

Men antagelig bygger man deretter badet videre på samme måte som om du hadde betongvegger. Blokkene burde være en god idé når det gjelder fliser, i det minste, for å få en god vegg som tåler vekten.

jeg har pusset isoleca innenfor flisene i badene mine. Veldig enkelt å jobbe med, bare å mure opp, pusse og så er jo veggen klar for å begynne å fuktsperre og sette fliser osv.

Så føles det jo bra at det ikke finnes noe i veggen som kan mugne. Det er jo bare stein og det der gule skummet i midten.

Jeg vurderer også å bruke Leca Isoblock, men jeg vil bruke dem til å mure en bærende yttervegg (skal ligge takstoler mot veggen + en limtrebjelke). Noen kommentarer angående Leca Isoblock som bærende yttervegg?

Hvor vanskelig er det å mure/jobbe med disse blokkene? Er det helt umulig å mure selv (har ikke murt før)?

K
Man bygger hele hus med isoblokk så det er klart at man kan bruke dem i bærende vegger.
Hvorvidt det kommer til å bli vanskelig eller ikke kan ikke jeg svare på siden jeg ikke kjenner deg. Min søster ville ikke klart det, men hun kan knapt bytte en lyspære heller ;)

jeg har som sagt isoleca i nedre plan og så en hel overetasje på det. Isoleca tar last rett ovenfra bra men er ikke spesielt bra på sidolast. Dvs grav ikke ned det men plasser gjerne noe oppå.
Så skal man sørge for at b[de skallene p[ siden av sandwichkonstruksjonen tar lik last. Jeg la en syll ovenpå.

K
For å få spredning på lasten så bruker man bjelkeblokker som man isolerer og støper i. Skal man se på et helt hus så pleier man generelt å ta lasten av bjelkelag i indre skallet og takstoler i ytre.

Ok, da kommer jeg nok til å bruke Isoblock.
men man trenger vel ikke pussnett på noen side eller?
Det blir vel ingen tykk puss på noen side.
Jeg skal bordkle utsiden (for at det skal bli samme som huset for øvrig)

Skal du pusse, så bruk LECAs eget pussnett, ellers blir det problemer med garantien. Les også nøye på armeringskravene, det er ikke bare å stable blokker.

mycke_nu skrev:
Skal du pusse så bruk LECAs eget pussnett, ellers blir det problemer med garantien. Les også nøye på armeringskravene, de er ikke bare å stable blokker.
Og les ikke bare, men be noen som kan det regne gjennom det for deg. Uarmerte Leca er håpløst selv på relativt korte spennvidder. Be om hjelp, ellers kan det bli vanskelig og med hjelp mener jeg ikke fyren på byggevarehuset men en konstruktør.

ok , men lecablockene skal selvfølgelig forsterkes. spørsmålet gjaldt pussnett

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.