Se vedlagt bilde... (alle mål stemmer ikke, men prinsippet vises)
Holder på å bygge et orangeri/drivhus og grunnlaget er en eksisterende støpt plate, og på denne er det murt opp ca. 50 cm med leca som lave "vegger". Tidligere var det en trekonstruksjon som sto på denne, men jeg har til hensikt å mure opp søyler i hjørnene og ved dørene, dels av estetiske grunner, men også for at det skal bli riktige mål med vinduene vi har og planlegger å montere. Høyden blir maks ca. 150 cm på søylene, og oppå søylene kommer det til å ligge en trebjelke som takstolene hviler på.
Spørsmålet er dog hvilket materialvalg som gjelder for søylene... Jeg mistenker tegl, 2 i bredde, slik at søylen blir ca. 25 x 25 cm, men når jeg sjekker prisen så føles det mer fristende med leca! Dog føles leca litt for "spinkelt" og ustabilt? Hva tror dere? Eller finnes det en tredje løsning?
Det skal pusses utenpå senere, så estetisk spiller det ingen rolle!
Jeg har ingen erfaring med å beregne mursteinsstolper i bærende konstruksjoner, men jeg bygde en lignende løsning i mitt hus, der løste jeg det slik at jeg har en stålprofil (VKR 60x60x5mm) i midten av mursteinsstolpen. Mursteinen tilfører en estetisk tiltalende fremtoning, stålsøylen bærer all last og jeg kan sove godt om natten.
Jo, jeg vurderte å få inn en bjelke, men det blir knotete å få den ned i den eksisterende lave veggen (men må jeg så må jeg...).
Uansett tegl eller leca, så hadde jeg tenkt å ha en eller to armeringsjern i sentrum av søylen. Så tegl tror jeg definitivt holder, men spørsmålet er om jeg kan gjøre det enklere med leca.
Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hvordan du har tenkt deg konstruksjonen i leca.
Finnes leca i størrelsen 25x25cm? Og hvordan hadde du da tenkt å få ned armeringsjernene i sentrum, bore rett gjennom lecablokkene?
Jeg tror også at tegl holder, om du vender annet hvert skift 90º
Men jeg er maskiningeniør og bygger helst bærende deler med stål (som jeg kan regne på) som sagt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.