Hei!

Tidligere i dag fikset jeg listene i datterens rom. Men siden jeg bor i et skjevt gammelt hus fra 20-tallet og jeg er en ganske middelmådig snekker, ble det ganske store glipper i hjørnene. Men jeg tenkte, skitt au, jeg fyller hullene med latex og maler over, så blir det nok nogenlunde greit likevel. Men det beste er jo å være så nøye som mulig.

Mens jeg holdt på, hørte jeg en stemme i hodet mitt som sa: "Hvis man skal fylle en sprekk med myk fugemasse, så er en stor sprekk bedre enn en liten." Stemmen sa at det var fordi en stor fuge kan strekkes ut mer enn en liten, noe som innebærer at jo mer slurvete jeg er, desto større blir sprekken og desto mindre blir sannsynligheten for en sprukket skjøt og et bedre resultat. Om stemmen var et ekko fra en kollega, noe jeg plukket opp fra TV-en, eller bare en unnskyldning som den late hjernen min fant på for ikke å være så pirkete, er jeg usikker på.

Men finnes det noen sannhet i den påstanden?
Selvfølgelig ville det jo vært best hvis jeg var så flink at jeg slapp å bruke latex i det hele tatt, men der er jeg dessverre ikke ennå.

Er sprekken mindre enn kanskje 2 mm er det litt vanskeligere å fylle den med fugemasse. Men jeg vil ikke strekke meg så langt som til å si at en større glippe noensinne er bedre. Gjør så godt du kan for å ikke få en sprekk. Deretter fyller du den om den likevel blir der.

Så er latex ikke så bra å male på. Bedre med akryl fugemasse.

Det er i alle fall vanskeligere å fylle en veldig liten fuge. Når det gjelder eventuell sprekkdannelse er jeg mer tvilende. Jeg som tidligere snekker har likevel gjort relativt små sprekker, for det meste i alle fall. Noen sprekker har det likevel ikke blitt. Om det så blir bedre eller verre med større sprekker, har jeg ingen anelse om. Det beste er dog å sprute på akrylfug på snittflaten av den ene listen, før den trykkes sammen med den andre listen. Da er fugen ordentlig fylt, uansett hvor bra eller dårlig man har lyktes å kappe.

• Liker
ejrew og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.