Er det noen som vet hvordan man skal gjøre når man skal laste av skyvedører som leveres i ett stykke med mål 3m x 2m?
 
Gaffeltruck som løfter godset fra siden av lastebilen.
 
Om de lastes av fra siden er det vel enklest å bruke en truck eller traktor med pallegafler og løfte dem ned. Det kan være bra med litt lengre gafler som rekker inn mer enn 120cm men det er ikke et krav.;)
Lykke til..og kjør forsiktig om underlaget er ujevnt.:)
 
Jeg skal losse av på min villatomt og er usikker på om en gaffeltruck får plass uten har tilgang til 4-5 sterke personer
Er det bare dumt? Eller kan det gå?
 
Hva veier dørene og finnes det gode "håndtak" er vel hva som avgjør hvor mange sterke det trengs.

Protte
 
T
Som forrige innlegg skriver er vekten og hvordan det er emballert avgjørende for hvordan det skal håndteres - men også hvem som skal løfte.

En håndverker som jobber med kroppen og er vant til å løfte/har styrken klarer betydelig mer enn en "kontorsrotte" (selv om "rotta" går på treningsstudio). Hvor sterke er sterke personer og på hvilken måte?

Du kan nok regne med at 50-70 kg per person er rimelig for en "knegare" å håndtere men 30-50 er tungt nok for den som jobber på kontor til daglig.
Den entreprenøren jeg skal leie inn for en større tilbygging regner med ca 50 kg/mann når de skal løfte større ting og det ikke går å komme til med kran eller truck. Da mener han at det finnes margin for at ikke alle kan løfte maks i alle situasjoner.

På plan mark og med enkel form på det som skal løftes går det lettere enn løft i trapper/på stiger og med vanskelige former/dårlig med håndgrep.
 
Ulempen med å løfte av for hånd er at lastebilen er høy og man må løfte i en dum vinkel med armene i hodehøyde. Det kan kanskje gå å dra ut det meste av godset fra kassen og løfte, men hvis man mister noe, så går det i bakken.:confused:
 
harry73
kan man montere en sekkevogn under den ved hjelp av litt tau eller stropper, trenger man bare løfte halve vekten
 
harry73
I det optimale tilfellet, der det er godt med plass på lastebilen, tror jeg at man kan laste av den med to personer. Har man så en sekketralle under den, går det også an å rulle bort den over godt underlag. Og er man litt praktisk finner man også bruk for en eller to trillebårer.
Lykke til.
 
Hemmakatten
Hva er en sekketralle? Har aldri hørt om det og er nysgjerrig.
 
Google på sekketralle og se på bilder. Har mange andre navn, bagasjetralle, pirra m.fl.

Det jeg kaller SEKKtralle finnes ikke på bilde men håndtering av sekker finnes nesten ikke lenger.

Protte
 
Går det ikke an å dele på lasten? Altså løfte ut dørbladene fra skinnene eller så?

Selv om det er solide dører så burde dere 4-5 kompiser kunne løfte det.

Mange snekkere som bygger hus må bære inn varmekjeler på 250 kg på 2 - 3 personer. :o
 
Hemmakatten
@harry73 og prototypen
Aah, en pirra! En sånn har vi selvfølgelig. Uunnværlig til litt av hvert.
 
  • Liker
fremax
  • Laddar…
Det får jo så klart løse med ulike eksperimentelle konstruksjoner. Dessverre er min erfaring at når lastebilsjåfører kommer med gods, så skal man laste av raskt som fy for de skal videre til neste sted. De vil nok ikke at man holder på å tulle med ulike løsninger. Det beste er nok å forsøke å leie inn noen med lastebil med gafler eller lignende slik at det går raskt og smidig å laste av.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.