Hei,

Jeg lurer på om det finnes noen vennlige sjeler her som kunne skrive ned en enkel beskrivelse på hvordan man beregner laster og dimensjonerer i tre.

Vi kan ta et eksempel hvor jeg har et hus som er 8m i bredde og hvor jeg har et vanlig saltak. Jeg vil finne riktig dimensjon på den bjelken som jeg skal legge fra vegg til vegg. Denne bjelken har en vanlig isolert trefasade på oversiden og en glasert underside med dør og vindu. Overkant glassparti er 2,4m og avstanden fra overkant glassparti til møne er 2,9m. Regn med at saltaket begynner omtrent i samme høyde som glasspartiets overkant.
Det hadde vært veldig bra om noen kunne vise hvilke formler som brukes og forklaring til disse. Raskt svar hadde vært veldig bra.

Takk på forhånd
Daniel

Begynn med å legge ut en tegning!
Vanskelig å kommentere ellers.

Det grå på tegningen, hva er det?

Bry deg ikke om det grå på tegningen, det symboliserer bare at ytterveggene og taket krager ut fra gavlfasaden.

Er det en takstol i gavlen?
Hva har du for c/c på takstolene?

Ja det er en takstol med cc1200. Takstolen er allerede dimensjonert av en annen person, det jeg er ute etter er hvordan man regner ut den horisontale bjelken som skal ligge oppå glasspartiet.

Daniel24 skrev:
Ja det er en takstol med cc1200. Takstolen er allerede dimensjonert av en annen person, det jeg er ute etter er hvordan man regner ut den horisontale bjelken som skal ligge ovenpå glasspartiet.
Om du har en takstol også i gavlen så vil en bjelke over vinduspartiet ikke ta opp noen nyttig last hvis ikke loftet er innredet.
Selv om det er belastning på loftsbjelkelaget så henger dette trolig i takstolen.

DVS bjelken over vinduspartiet kommer til å være til for å feste vinduene, å være en forsterkning mellom takstolen og vinduene.
Da velger man en størrelse på bjelken som blir passende målemessig mot disse to delene. Den skal også stive opp, lede, overkanten av partiet så den kan ikke gjøres altfor svak. Skulle kunne tro at en 45 mm bred av passende høyde ville være passende.

Type 45x120 mm?

Har du noen formler for hvordan man regner ellers, med forklaringer til tegnene? Hadde vært gøy å lære seg.

Mvh /Daniel

takstolen ligger 380mm bak gavelveggen.

Daniel24 skrev:
takstolen ligger 380mm bak gavelveggen.
Da kanskje du får ha noen beslag å feste med.

Daniel24 skrev:
Typ 45x120 mm?
Ja

Daniel24 skrev:
Du har nga formler för hur man regner ellers, med forklaringer til tegnene? Hadde vært gøy å lære seg.

Mvh /Daniel
Krever litt mer enn en oppramsing av formler.
Sorry

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.