Sitter og funderer litt på hvordan lastfordelingen blir på det kommende bygget og har delvis brukt Moelvens lagerbalkberegning. Konstruksjonen bygger på en i prinsippet selvbærende takkonstruksjon med en limtrebjelke i mønet og så limtresøyler som bærer dette. Havnet i en samtale med min konstruktør som mener at jeg trenger å forsterke ordentlig for midtsøylen som skal ta en last på 104kN. Denne søylen står (skal stå) på en Lecamur som er murt på en fundament, som blir forsterket under denne muren.

Konstruktørens forslag var å erstatte øverste laget av lecamuren med stålbjelke, helstøpt bjelke tilsvarende for å fordele trykket. Når jeg ser på Webers produktblad for 200mm lecablokk skriver de at disse har en nominell trykkfasthet på 3N/mm2.
Når jeg regner på midtsøylen har den et areal på 4,14dm2 (115*360mm) og bærer en last på 104kN. Dette burde innebære at jeg får et trykk på ca 2,5N/mm2.
At en forsterkning kan være hensiktsmessig for ikke å ligge så nær grenseverdien forstår jeg også, men mitt spørsmål er om jeg er helt ute og sykler eller på riktig spor?

• Diagram av en byggkonstruktion med limträbalk og pelare. Viser målinger og last på forskjellige punkter, inkludert murverk og dimensjoner.
Din konstruktør har rett.
Du bør forsterke.
Det kan være nok med en liten armert støpning oppe på lecaen.
Ellers en liten bjelkebit.
Passende størrelse er dobbelt mot søylens seksjon.
Plasser søylen sentrisk på underlaget.
Da får ca halve trykket mot det du regnet ut.

anaitis skrev:
Din konstruktör har rett.
Du bør forsterke.
Det kan være nok med en liten armert støpning oppe på lecan.
Ellers en liten bjelkebit.
Passende størrelse er dobbelt mot pelarens seksjon.
Plasser pelaren sentrisk på underlaget.
Da får ca halve trykket mot det du regnet ut.
Hvorfor skulle pelarens plassering på underlaget kunne redusere trykket?

sixten88 skrev:
Hvorfor skulle pelarens plassering på underlaget kunne redusere trykket?
Slarvete skrevet av meg. Den linjen skulle kommet høyere opp.

Slik:

Passende størrelse er dobbelt mot pelarens seksjon.
Da får ca halvparten av trykket mot det du regnet ut.

Plasser pelaren sentrisk på underlaget.

Nå ble det litt unøyaktig av en annen grunn også. Jeg valgte TS betegnelse "trykk" når det egentlig gjelder spenning.

Så har ifs plasseringen stor innvirkning. Om man stiller pelaren ved en side av underlaget så blir spenningsfordelingen trapesformet, med høyeste spenning akkurat ved siden.

Prøver å legge inn oppfølgingsspørsmålet i min gamle tråd.
Nå har det blitt virkelighet av byggingen og min tanke var at man skulle hoppe over øverste laget på den høyre støttemuren på bildet nedenfor og i stedet støpe en klakk som limtrebjelken/stolpen skulle stå på for å fordele trykket.

En uferdig betongstøttevegg med manglende høyde, trebjelker i forgrunnen og hvite rør som stikker opp fra grunnen. Veggen er mot en bakke.

Nå ble dette glemt, men samtidig ser jeg at det mangler ca 50-100mm i høyde på denne veggen for å få den i flukt med ytterveggen. Kan det være nok å støpe en klakk med denne høyden, eller bør den være høyere for å håndtere trykket (spenningen)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.