Jeg har en ødelagt ~3x7tommer bjelke i mitt etasjeskiller.
Siden 3tommer ikke er tilgjengelig nå, tenkte jeg å skjøte siden jeg har samme dimensjon, men i kort lengde.
Lasking virket som det som gjelder, kikket inn Träguidens fine eksempel.
Men, hva skal jeg bruke for spiker (eller skruer)?
Ankerspiker anbefales til spikerplate, men den ser ut til å være tilgjengelig kun i små/korte dimensjoner.
Vanlig "Trådspiker" finnes jo i +150mm lengder, duger den?
En slik kasse koster jo ~300:- og jeg trenger ~16 stk (man spikrer vel bare fra en side?)
Så jeg ble litt gjerrig og lurte på om man kan kjøpe enkeltvis skruer (hos f.eks. Bauhaus) i stedet, men hva skal jeg da velge?
Deretter anbefales det jo også å lime. PU-lim koster ~250:- for en hel flaske, PL-400 er billigere.
Nå begynner man å komme opp i mer penger enn å kjøpe en (eller doble?) helt ny 45*170mm (~120:-/stk) eller limtrebjelke.
Valget om å skjøte var jo i utgangspunktet for å slippe å kjøpe nytt når jeg uansett har trematerialet, noe som kanskje var feiltenkt.
Hvordan skal jeg gjøre det, jeg vil jo ikke forringe konstruksjonen, snarere tvert imot. Bruke doble spiker/limte 45*170? Slik spiker har man jo, og slik brukes, hvilket 150mm ikke gjør.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.