4.614 lest ·
4 svar
5k lest
4 svar
Laminert bjelke mot tømmervegg med sveiset bjelkesko.
Jeg har en 9 m lang limtrebjelke 115 * 630 som skal monteres mot en tømmervegg. Dimensjonerende last i opplag er 56 kN. Min tanke er en sveiset bjelkesko i grov dimensjon som boltes fast i tre tømmerstokker, enten med store treskruer eller gjennomgående bolter. Å felle inn bjelken i tømmerveggen er ikke mulig i dette tilfellet.
1. Er dette en løsning som holder?
2. Finnes det andre alternativer? (en søyle under bjelken er umulig på grunn av en dør.)
1. Er dette en løsning som holder?
2. Finnes det andre alternativer? (en søyle under bjelken er umulig på grunn av en dør.)
Well, nå har vi laget til balkeskoen, i 8 mm plåt med 400 mm høye sider.
7 hull på hver side av bjelken for gjennomgående 16 mm "gjengestang" i tømmerveggen. Selve festingen av bjelken i skoen består av 10 mm fransk skrue, 4 på hver side. Sammenføyd på førsteklasses vis.
Nå er jeg ikke bekymret for balkeskoen, men heller at tømmerveggen skulle være for svak... men det er den neppe.
Er det noen som tror at dette ikke vil holde?
Gi et annet forslag ellers blir den hengt opp på veggen innen to uker.
7 hull på hver side av bjelken for gjennomgående 16 mm "gjengestang" i tømmerveggen. Selve festingen av bjelken i skoen består av 10 mm fransk skrue, 4 på hver side. Sammenføyd på førsteklasses vis.
Nå er jeg ikke bekymret for balkeskoen, men heller at tømmerveggen skulle være for svak... men det er den neppe.
Er det noen som tror at dette ikke vil holde?
Gi et annet forslag ellers blir den hengt opp på veggen innen to uker.
Akkurat som du skriver, så vil nok tømmerveggen kollapse før den bjelkeskoen gir etter. 14 gjennomgående M16 er enormt overdimensjonert. Men helt riktig tenkt, er man usikker og bygger selv, så er overdimensjonering det beste.
Er bare tømmeret friskt så burde det absolutt ikke være noen problemer! Det bør det også være på den høyden, du har kanskje allerede prøvd å stikke en kniv i tømmeret på forskjellige steder langs veggen? Da merker man raskt om det er bra eller dårlig,
Tømmeret er steinhardt....lukter godt, friskt tvers igjennom....
Om jeg noen gang bygger nytt fra grunn blir det tømmer, eller stein.
Begge to er bestandige og herlige byggematerialer.
Om jeg noen gang bygger nytt fra grunn blir det tømmer, eller stein.
Begge to er bestandige og herlige byggematerialer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Limträbalk mot takbalk
Altan & Uteplats -
Bytte ut limtrebjelke mot stålbjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bytte limtrebjelke mot stålbjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Krävs det fuktspärr vid montering av innervägg mot ytter timmervägg
Isolering -
Såga ur takstol mot limträbalk