1.689 lest ·
30 svar
2k lest
30 svar
Laminert bjelke hvordan kan man feste mot gulvet uten vinkelplater?
Det finnes betongvegg på begge sider av åpningen så det går. Hvilken montasjeskrue sikter du til?
Kan ikke sånt. Men man borer i betong, inn med en plugg, borer mindre hull gjennom søylen for at gjengen skal sette seg og skrur inn en eller annen form for innfesting?
Kan ikke sånt. Men man borer i betong, inn med en plugg, borer mindre hull gjennom søylen for at gjengen skal sette seg og skrur inn en eller annen form for innfesting?
Først borer du for eksempel et 14mm hull ca 20mm inn i stolpen på de stedene du tenker å feste stolpen i veggen med.
Deretter tar du et 5-6mm bor og borer rett gjennom stolpen sentrert i det 14mm hullet. Når du har gjort dette, stiller du stolpen der den skal være og borer gjennom med et 6mm betongbor inn i veggen. Når du har markert ut borehullene, tar du bort stolpen og borer opp hullene og setter i plugg.
Deretter setter du på plass stolpen og skrur i skruen, og så kan du sparkle eller plugge igjen det 14mm store hullet.
Deretter tar du et 5-6mm bor og borer rett gjennom stolpen sentrert i det 14mm hullet. Når du har gjort dette, stiller du stolpen der den skal være og borer gjennom med et 6mm betongbor inn i veggen. Når du har markert ut borehullene, tar du bort stolpen og borer opp hullene og setter i plugg.
Deretter setter du på plass stolpen og skrur i skruen, og så kan du sparkle eller plugge igjen det 14mm store hullet.
Nå er alt innkjøpt og søylene skal festes i betonggulv med armeringstång enligt dimensionering og ca 20cm inn i søylene.
Problemet er at disse stenger er rustne.
Er det greit? Eller finnes rustfrie stenger (ikke gjenget)?
Problemet er at disse stenger er rustne.
Er det greit? Eller finnes rustfrie stenger (ikke gjenget)?
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg

Slik gjorde jeg med mine stolper til terrassen.
En rustfri plate med hull i bunnen på tømmeret/limtrebjelken/stolpen og så en ekspansjonsbolt i stenen/gulvet den står på.
/Workingclasshero
Det er OK, det er bare overflaterust. Det tar så lang tid for den å ruste nok til å være et problem at det bare vil være et spørsmål for arkeologene.K kladde skrev:
La meg si det slik: Man armerer betong med det. Betong er aldri helt tørr...
For mange år siden så jeg en lenke her på Byggahus som løste akkurat dette problemet. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan den fungerte, men det var et feste i gulvet som var plant langs med gulvet og ingenting stakk ut fra stolpen. På den måten kunne man sette opp en stolpe i full lengde uten glippe mellom gulv/tak og stolpe. Når stolpen var på plass satte man en ting i skrudrillen og holdt tingen mot stolpen mens man kjørte skrudrillen. Ved hjelp av magnetisme ble da en skrue skudd inn i tak/gulvfeste vil jeg huske. Kanskje finnes den løsningen fortsatt og noen andre her har en lenke til produktet?
Det hadde kanskje fungert med et vanlig vinkeljern. Skru fast vinkeljernet i gulvet, sett stolpen på vinkeljernet og så skruer du fast den oppstikkende delen av vinkeljernet i siden på stolpen. Deretter dekker du den oppstikkende delen av vinkeljernet med gulvsokkelen.