Hei,
I vårt hus (1 1/2 etasje) skal vi ha gulvvarme både oppe og nede, og det var i hvert fall planlagt å ha laminatgulv der oppe. Nå er det slik at vår snekker - meget kompetent - har advart oss litt og sier at det er risiko for at det blir "svaiende".
Gulvvarmen oppe består av isoporblokker som man monterer inn slyngene i. Isopor i seg selv er jo halv-myk, så jeg kan forstå at det kan bli litt svaiende.
Prøvde å gå på en nabos gulv med samme konstruksjon her om dagen, og det gikk an å merke om man tråkket på en skjøt eller ei, men kunne ikke si at det var "svaiende".
Så, hva er deres meninger og erfaringer. Skal man holde seg unna laminat på gulvvarme oppe, eller skal man hoppe på det toget.
Grunnen til at vi vil ha laminat og ikke parkett er at vi skal ha furu på gulvet oppe, og en furuparkett er for myk for det slitasje vi kommer til å utsette det for.
Marcus
I vårt hus (1 1/2 etasje) skal vi ha gulvvarme både oppe og nede, og det var i hvert fall planlagt å ha laminatgulv der oppe. Nå er det slik at vår snekker - meget kompetent - har advart oss litt og sier at det er risiko for at det blir "svaiende".
Gulvvarmen oppe består av isoporblokker som man monterer inn slyngene i. Isopor i seg selv er jo halv-myk, så jeg kan forstå at det kan bli litt svaiende.
Prøvde å gå på en nabos gulv med samme konstruksjon her om dagen, og det gikk an å merke om man tråkket på en skjøt eller ei, men kunne ikke si at det var "svaiende".
Så, hva er deres meninger og erfaringer. Skal man holde seg unna laminat på gulvvarme oppe, eller skal man hoppe på det toget.
Grunnen til at vi vil ha laminat og ikke parkett er at vi skal ha furu på gulvet oppe, og en furuparkett er for myk for det slitasje vi kommer til å utsette det for.
Marcus
Tenker selv å bygge med gulvvarme både på ov og bv. Vi løser det med betongdekke for ov.
For trebjelkelag bør du komplettere med sponplate eller gulvgips over isoporen om du "bare" legger laminat. Se hva produsenten anbefaler.
Ellers går det bra med laminat og tregulv likevel som parkett. Å tenke på er å ikke bruke bøk eller lønnparkett siden disse inneholder mer fuktighet og dermed sprekker lettere. Det går derimot bra å bruke berglønn som er en europeisk lønn som ikke inneholder så mye vann. Når man legger tregulv (massivt) furu skal dette være maks 14mm og skrus i 14 playwood. Dette siden plankene beveger seg mye og vil trolig sprekke med store sprekker som resultat om de limes. Om de skrus vil hver planke bevege seg individuelt med resultatet at alle skjøtene beveger seg litt men like mye.
Litt om den kunnskapen som jeg har innhentet for vårt bygge.
For trebjelkelag bør du komplettere med sponplate eller gulvgips over isoporen om du "bare" legger laminat. Se hva produsenten anbefaler.
Ellers går det bra med laminat og tregulv likevel som parkett. Å tenke på er å ikke bruke bøk eller lønnparkett siden disse inneholder mer fuktighet og dermed sprekker lettere. Det går derimot bra å bruke berglønn som er en europeisk lønn som ikke inneholder så mye vann. Når man legger tregulv (massivt) furu skal dette være maks 14mm og skrus i 14 playwood. Dette siden plankene beveger seg mye og vil trolig sprekke med store sprekker som resultat om de limes. Om de skrus vil hver planke bevege seg individuelt med resultatet at alle skjøtene beveger seg litt men like mye.
Litt om den kunnskapen som jeg har innhentet for vårt bygge.
Klikk her for å svare