Hei!

Jeg skal flytte til en ny bolig snart som har parkett i gangen, jeg skulle gjerne lagt et område med laminat/fliser for våte sko, barnevogn you name it.

Jeg har jo aldri lagt gulv før, men er rimelig hendig. Så hvordan går jeg frem spontant?

Er det nok å legge dempapp og gulv rett oppå parketten for deretter å utjevne høydeforskjellen med en aluminiumsliste? Eller kanskje jeg er helt på villspor og må rive opp parketten?

takk på forhånd
 
  • Åpen inngangsdør med svart flisegulv i gangen, en dørmatte og et par hvite barnesko ved siden av. Spenn mot treparkett i bakgrunnen.
  • Svart flislagt område i en gang ved siden av en parkett, med et klesstativ og matte. Kledd i vernestøvler. Grått og sort teppe på gulvet.
Du skal definitivt fjerne parketten først. Løsne forsiktig på listene så du kan gjenbruke dem og ta opp gulvet. En multicutter som Fein og en dykksag el. håndsag kan være nyttig ved eventuell saging. Gulvfoam skal du ha hvis du legger laminat, men det ligger nok allerede. Ikke glem tilstrekkelig bevegelsesfuge under listen mellom parkett og gangbekledning. Skal du ha fliser så er det bare å gre ut lim direkte på betonggulv (som jeg antar finnes under parketten).

PS. Et alternativ er selvfølgelig å kjøpe en fin entrématte som tåler litt vann. Finnes et hav av både farger og kvaliteter. Kan også være et alternativ som midlertidig løsning./ Lykke til//
 
  • Liker
@ndreas
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lykkes med å få vårt helt flush

[lenke]
pent! Jeg tenkte vel mer snikversjonen, gjøre det så billig enkelt som mulig. Har du noen tips tro?
 
H Herrman5 skrev:
snyggt! Jeg tenkte mer snikversjonen, gjøre det så billig enkelt som mulig. Har du noen tips tro?
Kommer litt an på hvor tykt parketten er. Er det ekte massiv så pleier den å være ganske tykk og da finnes det godt om plass å jobbe. Bare ta bort og flyte opp og legge flis. Er det laminat så kan det være ganske tynt gulv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.