Hei
Jeg som har studert i flere måneder og så gikk det galt likevel
Tok frem en 100 år gammel teglvegg, freste ut fugene og satte nytt kalkmørtel. Rengjorde teglet maskinelt med stålbørste.
Da dette rommet skal bli et sigarrum som skal holde 65% relativ fuktighet kjøpte jeg 2k matt klarlakk på sprayboks, for at tegl & fuger ikke skal suge fukt fra rommet.
Når jeg testet å lakke en teglstein kom det frem grå flekker på steinen som ikke syntes før jeg lakkerte. Jeg googlet fenomenet og flere skriver at dette har skjedd når de lakkerer biler og at det er kalk. Jeg hentet uansett eddik og tørket av 2 teglsteiner med det. Leste på sprayboksen at rommet skal holde minst 80% relativ fuktighet når man lakker så jeg hentet min luftfukter som jeg har satt på 80% nå.
Tenker å teste å lakke disse 2 teglsteinene om et par timer for å se om det blir bedre med høy fuktighet og etter eddiken.
Så til spørsmålet, tror dere det er kalkflekker som kommer frem av klarlakken? Hvorfor? Tips på hvordan jeg skal gjøre nå?
Takk på forhånd :)

George M George M skrev:
Hei
Jeg som har studert i flere måneder og så gikk det gærent allikevel
Tok frem en 100 år gammel murvegg, freste ut fugene og satte nytt kalkmørtel. Rengjorde mursteinen maskinelt med stålbørste.
Siden dette rommet skal bli et sigarrum som skal holde 65% relativ fuktighet, kjøpte jeg 2k matt klarlakk på sprayboks, for at murstein & fuger ikke skal suge fukt fra rommet.
Når jeg testet lakke en murstein, kom det frem grå flekker på steinen som ikke syntes før jeg lakket. Jeg googlet fenomenet og flere skriver at dette har skjedd når de lakkerer biler og at det er kalk. Uansett hentet jeg eddik og tørket av 2 mursteiner med det. Leste på sprayboksen at rommet skal holde minst 80% relativ fuktighet når man lakker, så jeg hentet min luftfukter som jeg har stilt på 80% nå.
Τenker å teste lakke disse 2 mursteinene om et par timer for å se om det blir bedre med høy fuktighet og etter eddiken.
Så til spørsmålet, tror dere det er kalkflekker som kommer frem av klarlakken? Hvorfor? Tips på hvordan jeg skal gjøre nå?
Takk på forhånd :)
så ble det etter å ha syret av mursteinen med eddik, og klarlakk 2k

• En vegg av rengjort teglstein behandlet med eddiksyre og 2k klarlakk, delvis synlig person i grå t-skjorte til høyre.
  • En person med maske står foran en murvegg som er blitt behandlet med eddik og 2K klarlakk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.