I
Hei,

Vi har opplevd at treverk tidligere har slått seg når vi har oppbevart det på gulvet i garasjen. Nå har vi kjøpt en større regel som skal brukes for støpearbeid, og det er viktig at den er rett, så hvordan oppbevarer man regelen? Og hvor snart trenger man å bruke den for å unngå problemer?

MVH

Har egentlig ingen svar på dine spørsmål. Men jeg har testet å la slike reglar ligge inntil noe som er rett og sette strips. Det fungerer ok

Hei! La den ligge utendørs eller på et kaldloft. Helst under et takutspring eller lignende slik at den ligger tørt men får luft overalt. Deksler du den med en presenning på bakken så kommer jordfuktigheten til den og det blir risiko for mugg. Kanskje ikke så farlig om dere skal bruke den til en form eller lignende. Det er når man tar dem inn i varmen de pleier å slå seg som verst. Ligger den bare tørt så kan den ligge så lenge som helst om det er litt kvalitet (type c24) på treverket uten at det slår seg.

I
Det kan jo være slik at plankene blir sendt i garasjen om sommeren når det er som varmest og fuktigst.

Jeg tok det sikre foran det usikre og sagde opp planken og bygde støperammen av den. Men allerede nå var det alt annet enn rett, måtte dra og slite en hel del for å få rimelig passform. Nå ligger rammen under press under par sekker pelletspakker, håpet er å kunne bruke den ved støping neste helg.

Men det er bra, da vet jeg litt mer om hvordan man kan oppbevare trelast i fremtiden, uterommet høres ut som en bedre plass enn inne i garasjen.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.