Vi bygger om vårt kjøkken og skal bygge opp en ny vegg foran et hjørne. Den nye veggen skal ligge ca 45 grader mot murstocken. I den andre enden av den nye veggen er det vanlig trevegg (Skal ha en hjørnepeis foran veggen.) Vi har tenkt at det "bare" er å lekte opp og så sette gipsplate på, men så slo det oss at trelekt mot murstock visst ikke er tillatt... Kan man sette en minerittplate først mot murstocken og så feste trelekten? Eller hvordan kan vi løse det ellers?

Hallo,

Her kan du få like mange ULIKE svar som det finnes feiermestere...

Hadde samme dilemma. På nettet fantes altfor mange divergerende svar, så jeg ringte det lokale firmaet. Fikk en del svar. Da jeg så ringte tilbake igjen for utfyllende spørsmål så fikk jeg helt andre svar. Ringte derfor opp en tredje gang, og da var svarene omtrent som ved andre samtale.

Man får ikke på noen måte kle inn pipekanalen så det umuliggjør sjekking av tettheten. Det jeg kunne få lov til var å rette ut med metallprofil (Og det var vel svaret på ditt spørsmål), og sette gips. Men i tak- og gulvlister skulle jeg lage hull inn til pipekanalen for å kunne lete etter eventuell røyk.

Ellers kunne man lage inspeksjonsluker så man kunne føre inn et kamera for inspeksjon.

"Pipekanalens samtlige sider på samtlige etasjer skulle være inspiserbare."

På en etasje hadde jeg allerede limt gips på enside av pipekanalen. Det gjorde ham meget tvilende da han ikke kunne se om det var pipekanalen som var tett, eller om det var gipsen/limet som tetter. Dog sluttet det med at han ved inspeksjonen sa "Det får være det samme, vi får håpe at det ikke blir en lekkasje akkurat her..."

Lykke til
//Saabstefan

• Liker
Daniel Tulered
  • Laddar…
Nå har vi bygd veggen så vi får håpe at vi har gjort det riktig... Vi sjekket med en feier og vi fikk lov til å bruke trestender siden det ikke gikk noen varme kanaler på den siden.
Inspeksjon med kamera burde kunne gjøres der viften går gjennom veggen, om det skulle være nødvendig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.