Jeg har en låve med pannplåt hvor en liten del av taket blåste av i siste stormen (ca 2m²)
Plåten klarte seg bra og det ble ingen større hull der klockspiken tidligere hadde sittet, men noen få rifter ble litt større (ca 1-1.5cm)
At det ikke er noen større skader i plåten får meg til å tro at det ikke var så mange spiker igjen som holdt den på plass på taket og jeg har sett at det har begynt å krype ut spiker på øvrige deler av taket også, så tanken er å gå over hele taket i sommer og erstatte det som er løst.
Siden det absolutt ikke er økonomi til å legge om hele taket, vurderer jeg å erstatte klockspiken som er trukket ut med skrue i stedet.
Siden det vil være noen steder hvor det er større rifter og vanlig farmarskruv ikke vil dekke hele hullet vurderer jeg om man ikke skulle kunne lage en egen variant som er litt større.
Tenker på om man kunne kombinere disse to (se bilder nedenfor) for å få en god dekning av hullene?
Har også sett på Renoveringsskruv 6,5x75, men der har man et hode som stikker opp høyere og da føles det som det er en risiko at snø og annet vil begynne å trekke ut også skruene?
Skruene jeg har tenkt å bruke er Träskruv WAF 6 x 80 og skivene er 6.3x19x2.8, virker å være samme størrelse som på renoveringsskruven, forskjellen er at det er mindre som stikker opp.
Hva tror dere, er det en god idé eller skal man gå for renoveringsskruvene direkte?
Hvordan gikk det?
Den første tanken er at det mangler gjenger nærmest hodet.
Blir denne løsningen billigere?
Selv vurderer jeg den tykkere varianten (6,5 mm i stedet for 4,8 mm) av farmaskruv.
Lengden er jeg usikker på - men så lang som mulig, kanskje er bra?
ex. https://www.heri.se/sv/articles/2.145.4390/renoveringsskruv-65x75-stor-bricka
Hvordan gikk det?
Den første tanken er at det mangler gjenger nærmest hodet.
Blir denne løsningen billigere?
Selv vurderer jeg den tykkere varianten (6,5mm i stedet for 4,8mm) av farmaskrue.
Lengden er jeg usikker på - men så lang som mulig, kanskje er bra?
eks. [lenke]
Det hadde blitt billigere å kjøpe skive og skrue separat og for min del er det gamle taket skrudd i toppene, så hadde ikke gjort noe at det ikke var gjenget nærmest hodet. I mitt tilfelle endte det med at jeg kjøpte en 100-pakning skruer på kbygg da lift var booket og jeg ikke kunne vente på en bestilling, men jeg tror renoveringsskruen er et bra alternativ og ikke så mye dyrere i slutten.
Jeg står overfor den samme utfordringen, men platen har ennå ikke blåst ned, selv om flere klokkespiker har reist seg, og siden jeg allerede har slått dem ned en gang tidligere, er det på tide med noe annet.
Jeg kjøpte 1000 stk. renoveringsskruer 6,5x75 med 19 mm skive, nå gjenstår det å komme seg opp på taket.
Når det gjelder at skruene skulle bli dratt opp av snø, er risikoen helt fraværende, da har man større problemer med snekkerarbeidet under platen.
Jeg står overfor samme utfordring, men platen har ikke blåst av enda, men flere spiker har reist seg, og siden jeg allerede har slått dem ned en gang tidligere, er det på tide med noe annet.
Jeg kjøpte 1000 renoveringsskruer 6,5x75 med 19 mm skive, nå gjenstår det å komme seg opp på taket.
Angående at skruene skulle bli trukket opp av snø, er risikoen helt ubetydelig, da har man større problemer med snekkerarbeidet under platen.
[bilde]
Sånn cirka 1 år senere - Hvordan gikk det for deg? Jeg trenger å fikse et lekkende plåttak på sommerhytta og jeg antar at det er denne typen skruer jeg trenger.
Såhär drøyt 1 år senere - Hvordan gikk det for deg? Jeg trenger å fikse et lekkende blikktak på sommerhytta og jeg antar at det er denne typen skrue jeg trenger.
Husker du hvor du kjøpte disse?
Skruene er det ikke noe feil på (så det er bare å kjøre på) enn at prisen indikerer at det finnes gull i dem 😆